Dankzij een verhuizing in augustus enkele jaren geleden lopen alle contracten hier tot augustus. Natuurlijk heb je bij water geen enkele keuze in aanbieder, maar moet je toch aanmelden.
Maar goed, de jaarlijkse afrekening is weer binnen. In de periode 2019-2020 gebruikten wij 356 liter water per dag, ofwel 130m3 per jaar. In dezelfde periode een jaar later is dit opgelopen tot 364 liter water per dag: 133m3 per jaar.
Dit is een plus van 2.3%. Daar ben ik niet blij: elke plus in ons energieverbruik is een dikke onvoldoende. We willen juist jaarlijks mínder gaan verbruiken. Anderzijds, gegeven de omstandigheden ben ik er wel tevreden over. Immers, in februari hebben we een kindje gekregen en dat heeft de nodige effecten op ons waterverbruik: Zo worden baby’s vaker in bad gestopt (al is het een babybadje), en wordt er vooral veel meer was geproduceerd. Niet alleen omdat er een extra persoontje is die kleren draagt. Nee, vooral vanwege de slabbers, spuugdoekjes en washandjes. En niet te vergeten: wij dragen elke dag een nieuw shirt/trui/blouse/polo/overhemd/jurk (Lieftallige Echtgenote, in dat geval). We worden namelijk zeer regelmatig ondergespuugd en gekwijld. Ook is er regelmatig een nieuw bedje en boxkleed nodig én zijn mijn oudste dochter en zoon bezig met zindelijk worden. Dochter overdag, zoon ook ’s nachts. En dat gaat wel eens mis. Maar ook als het niet mis gaat, dan plast dochter op de WC. En doorspoelen kost méér water dan het verschonen van een luier.
Bovendien hebben we meer afwas: flesjes, bakjes, dingetjes. En dus staat vaker de vaatwasser aan (altijd overdag, als de zon schijnt uiteraard), en wordt er het een en ander met de hand afgewassen (flesjes). Als je bovenstaande meeneemt in de conclusie, dan is een plusje van 2.3% nog niet zo slecht.
De komende maanden zullen we er stevig op letten. Waterverbruik is qua kosten niet zo spannend, maar het beperken van welk verbruik dan ook is natuurlijk altijd belangrijk.
Zo, het is bijna het eind van het weekend. Wat een fantastisch weer was het, en wat hebben we veel gedaan.
Maar helaas heb ik ook een blessure: laatst heb ik een hardloopwedstrijd gedaan (top100, best leuk) maar daarbij zat een steentje in mijn schoen. Tijd om te stoppen had ik me niet gegund. Resultaat? Een ontsteking tussen 2 tenen die stinkt en ettert. Ik zal je de details besparen. Nu wil het geluk dat ik nooit blessures heb…Maar nu dus wel. Ik zit met een schone wond en bulkend van de energie op de bank. Balen!
Maar vanmiddag ook naar een kermis geweest. Lekker oliebolletje gegeten (ok, meer dan 1). En 30€ lichter in totaal en 2 gelukkige kinderen. En een hoop bekenden gezien, voor het eerst in bijna letterlijk jaren.
Zoals bekend bij de vaste lezers van dit blog, ben ik per 1 september gedeeltelijk voor mezelf begonnen. Omwille van mijn eigen anonimiteit kan ik niet exact zeggen wat ik doe, maar een ongeveertje kan ik wel maken.
Ik was de continue druk en drang naar “meer” behoorlijk zat: ik wil niet meer meedoen in de “rat race” van grotere corporaties. Ik heb jarenlang gewerkt voor enkele van de grotere bedrijven ter wereld met namen die jullie allemaal kennen. Dit ben ik zat. Helaas is dit een omgeving waar dit niet geaccepteerd wordt: of je wilt carriere maken, of wegwezen. Dat is de hele kort samenvatting van een heel lang verhaal.
Enfin, dat verhaal ga ik niet herhalen. Maar goed, ik ben dus voor mezelf begonnen. Na een inschrijving bij de KVK in augustus ben ik dan op 1 september begonnen. Ik heb een keurig schrijven van mijn werkgever dat ik een nevenactiviteit mag hebben (mocht eerst niet) en dat ik dit mag doen tijdens mijn vaderschapsverlof. Mooi geregeld: ik blijf 3 dagen werken, maar houdt een 100% contract. Als het dus tegenzit, kan ik altijd terug.
Dit past niet helemaal bij de principes van sommigen: sommige ondernemers verbranden het liefst alle schepen achter zich, zodat ze geen keuze hebben anders dan het een succes maken. Dat is een verhaal wat ik op zichzelf best begrijp. Maar, ik heb een redelijk groot gezin en een verplichting daar aan bij te dragen. Ik kan niet zomaar het risico nemen om al bootstrappend mijn baan op te zeggen en in te teren op de reserves. Dat geeft een lage “WAF”: de o-zo-belangrijke “Wife Acceptance Factor”. Ik blijf dus gewoon 3 dagen werken – totdat mijn eigen bedrijf voldoende oplevert.
Dit eigen bedrijf komt, wederom zonder al te veel prijs te geven, voort uit een oude hobby. Deze oude hobby is een (totaal ander) blog, die ik al meer dan 12 jaar onderhoud. Met tussenpozen, maar veel plezier. Ik word daar erg gelukkig en blij van, en wil daar dus meer tijd aan spenderen. In mijn blogpost over “career-blogging” begon me te dagen dat dit mogelijk moet zijn. Ik hoef tenslotte geen 100.000 EUR per jaar te verdienen. Dan zou ik simpelweg in loondienst kunnen blijven. Nee, 1/3e is ook prima en geeft me alle vrijheid die ik nodig heb. Ik hoef niet altijd meer-meer-meer. Maar het moet wel genoeg zijn.
Maar goed, ik ben nu dus 2,5 week bezig. De praktijk is echter net iets anders :-). Het was “crazy-druk” na de vakantieperiode en onderdeel van de deal met mijn werkgever is dat ik daar flexibel in ben. Gevolg? Ik ben pas 2 dagen voor mezelf bezig geweest. Dat is niet zo veel, en zeker niet genoeg. Maandag heb ik weer zo’n dag, dat ik voor mezelf kan werken. Voordeeltje is wel dat de extra dagen gewoon betaald worden – maar dat is natuurlijk niet het doel!
Tsjonge. Wie de beurskoersen bekijkt beseft het wellicht niet, maar we zitten in nogal wat crises (da’s het meervoud van crisis). Al is de definitie van een crisis wellicht wat vaag. Voor mij is een crisis een acute situatie waar op gehandeld moet worden. Bijvoorbeeld: een brand in huis is een crisis. Een brand in een hooistapel niet per se.
Maar dat terzijde. Dat we in een politieke crisis zitten lijkt me duidelijk: heel veel mensen hebben op Rutte gestemd (en de VVD), maar veel meer mensen hebben niet op hem gestemd. Velen zijn uitgeweken naar D66, maar daar blijkt de leidster ook niet vrij van fouten te zijn. CDA. Tsja, die hebben een “PVDA-tje” gedaan en de partij van binnenuit opgeblazen. En gezien de PVDA dit al gedaan heeft in het verleden, is het traditionele machtsblok verdwenen. Wellicht verklaart dit de populariteit van de VVD. Hier ga ik mijn vingers niet aan branden, maar dat we in een politieke impasse zitten, dat is wel duidelijk.
Vervolgens hebben we een klimaatcrisis, een woningmarkt-probleem, een arbeidsmarkt-probleem, inflatie, stikstof en een pandemie. Dit heb ik geprobeerd schematisch weer te geven. Niet helemaal gelukt, geef ik toe. Het is namelijk best complex.
Falend beleid
Al heel lang geleden is er melding gemaakt van stikstofuitstoot en wat we er mee moeten doen. Helaas heeft het kabinet-Rutte (allemaal) hier niets aan gedaan. Op het slechtst mogelijke moment klapte dit “in your face”: een grote achterstand met bouwen.
Echter, er ligt ook een Urgenda-vonnis. Er moet minder CO2 uitgestoten worden. Let op dat stikstof niets met CO2 te maken heeft, en niets met klimaatproblematiek. Stikstof is een meststof en door de grootschalige uitstoot is anders schrale natuurgrond veel vruchtbaarder. Hierdoor kunnen sommige soorten keihard groeien. Echter, de meeste biodiversiteit is te vinden op schale gronden en niet op rijke gronden. Dat is het stikstofprobleem. Hoe uit zich dat? Brandnetels, bramen en fluitekruid zijn goede indicatoren.
Maar goed, terug naar CO2-uitstoot. De aarde warmt op. Voor iedereen met enig begrip van de complexiteit van de stof is dit geen vraagteken. Iedere wetenschapper die hier tegenin gaat blijkt op bepaalde loonlijsten van “denktanks” en andere fossiel clubjes te staan. Als wetenschapper zou er ook geen grotere eer zijn dan het aantonen dat CO2 niet de eigenschap heeft om infrarood-straling te absorberen. Je zou acuut de nobelprijs voor de Natuurkunde krijgen. Gezien dat niet wordt aangetoond heeft een ieder met twijfels hierover 1 probleem: als je accepteert dat CO2 infrarood-straling absorbeert (makkelijk empirisch aan te tonen, zelfs in het lab op mijn werk), wat is dan de verklaring dat de aarde niet op zou warmen bij een toenemend CO2-niveau?
Nu we dit uit de weg hebben: de aarde warmt op. Lokaal is dat geen probleem, op wereldschaal wel en zeker op de lange termijn. Maar we hebben in Nederland dus een woningnood. En daarvoor moeten we schijnbaar 1 miljoen huizen bijbouwen. Of het slim is om dat onder de zeespiegel te doen? Lijkt me niet, maar goed ik denk op de lange termijn en daar heb je een politicus die verkozen moet worden nog nooit op kunnen betrappen.
De connectie met klimaatproblematiek en woningbouw? Een gemiddelde woning is ongeveer 130m2, en een vloer een kleine 10cm dik. Dit is dus reeds 13m3 beton. Vervolgens hebben we muren, laten we zeggen 200m2 muur. Die zijn 20cm dik (10cm + spouw + 10cm, maar de spouw telt niet mee). Opnieuw 20m3. Bij elkaar en voorzicht gerekend reeds 33m3 beton. Dat is reeds 4.5 ton CO2 uitstoot voor enkel en alleen het beton. Het lijkt me veilig te stellen dat inclusief staal, ruiten, koper, isolatie en de bouw zelf, je uitkomt op 20 ton CO2 per woning. Hiermee staat 1 miljoen woningen bouwen gelijk aan 20 miljoen ton CO2. 20 megaton. Dat is 12,5% van onze emissie.
Nog een stukje falend beleid: het extreem snel sluiten van kolencentrales…Dat leidt namelijk tot een energiecrisis.
Energiecrisis
In de jaren ’70 hadden we de oliecrisis, of eigenlijk 2. Nu hebben we een andere crisis te pakken. In verschillende landen wordt op verschillende manieren omgegaan met de transitie naar een schone energie-productie. Zo zijn in het VK vrijwel alle kolencentrales versneld gesloten. In Duitsland zijn ze als de dood voor een kernramp en gaan de komende jaren alle kerncentrales dicht. In Nederland sluiten we de kolencentrales en in België hebben ze een structureel elektriciteitstekort.
Dit alles wordt gecombineerd met een enorme extra productie die op zijn zachtst gezegd “volatiel” is. Enorme prijsfluctuaties treden op, met name op zonnige dagen met weinig wind. Overdag is de stroom overvloedig aanwezig, maar in de avond neemt deze zéér rap af. Daarom is dit een probleem van zomer, lente en het begin van de herfst: de overige centrales schakelen vrijwel volledig af en moeten ’s avonds heel snel weer opschakelen. Het gevolg? Hoge prijzen in de avonduren. In de avonduren is de vraag namelijk hoog en het aanbod laag. Voorbeeldje? Gisteravond lag de prijs van een MWh elektriciteit in het VK op 2.000 GBP. In KWh: ruim 2 EUR per kwh. En dat zijn de verkoopprijzen op de “spot-markt”, redelijk in de buurt van de tarieven die grote gebruikers betalen.
Dit is de nieuwe energiecrisis: er is minder elektriciteit voor handen op moeilijke momenten en daardoor klapt de prijs omhoog. Het is een kwestie van tijd voordat deze prijzen worden doorgerekend aan jou & mij in de producten, met name energie-intensieve producten zoals auto’s (staal, aluminium), plastic (spuitgieten is een energie-intensief proces) en brandstof.
Hier komt nog iets bij: de Nordstream 2 en hoge prijzen voor gas op de wereldmarkt. Dankzij deze 2 invloeden hangen we aan een lijntje van Poetin en de wereldmarkt. De hoge prijzen zorgen er voor dat er in de zomer nauwelijks gas is opgeslagen in de opslagvoorzieningen. Normaliter zitten we nu op 80% capaciteit (gevulde buffers), nu is dat ruim 40%. Als het straks koud wordt, kan Poetin de prijs voor het gas verder opdrijven. Het gevolg hiervan is al zeer duidelijk zichtbaar: de elektriciteitsproductie van steenkool is met meer dan 50% toegenomen afgelopen kwartaal omdat dit verhoudingsgewijs goedkoper is. Zelfs met een enorme CO2-prijs. Dit cirkelt direct terug naar “klimaatcrisis”.
Arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is ook zo’n mooie: bedrijven zijn massaal overeind gehouden. Niemand wordt dus ontslagen door faillissementen. Ook zijn mensen minder mobiel in de zin van het risico nemen elders aan de slag te gaan. Dus de markt zit op slot. Het gevolg? Tekort in cruciale sectoren als bouw, onderwijs en zorg (allemaal al jaren aan de hand en gevolg van “falend beleid”): de technische secotren zijn jarenlang (onbewust) beschimpt en minderwaardig gemaakt. We moesten allemaal maar studeren en “hoger opgeleid” zijn. Een zeker dedain richting “lager opgeleid” is omgevormd tot “praktisch opgeleid”. Het dedain is er niet minder van geworden. Onderwijs en zorg hebben forse bezuinigingen gezien. In de zorg “marktwerking” genoemd. Helaas begrijpen de mensen die dit bedacht hebben niet wat marktwerking betekent. Waarschijnlijk omdat ze niet in “de markt” werken maar bij een overheid. De gedachte is dat de markt het beste product levert tegen de laagste prijs. Dit is pertinent onjuist: de markt levert het slechtste product tegen de hoogst mogelijke prijs die past bij dit product. Dát is marktwerking. De zorg wordt dus duurder en uitgekleed. Er wordt gemanaged op KPI’s en van alles bijgehouden. En dat is werkdruk door excel-managers. Vervolgens worden er allerlei verbetermanagers en Six-sigma Black Belts ingehuurd om “slagen te maken”, “lean te worden” en later zelfs “agile” met een scrum-master.
Dat helpt natuurlijk geen barst. Een Six-sigma Black Belt is een zeer hoog opgeleide professional die in ons bedrijf ongeveer 10.000 EUR per maand verdiende. Zo’n man of vrouw als ZZP-er kost een zorginstelling zo’n 200.000 EUR per jaar. Resultaten? Een zeer efficiënte gezondheidszorg met wachtlijsten: zeer goed voor de efficiency, want de wachtende tijd betaal je niet. De stilstand van een MRI of CT-scanner wel. Ook de tijd van een chirurg moet volgeboekt zijn. Dat is marktwerking. Niet de traditionele forse overcapaciteit die de zorg nodig heeft voor een crisis.
De gevolgen zijn breed: zorg wordt duurder, maar meer geld gaat naar management en consultants. De salarissen in de zorg gaan niet omhoog en vanwege “efficiency” (en vergrijzing) neemt het aantal handen aan bed af: de voelbare zorg van de belangrijkste functies. Personeel stroomt uit, maar niet terug.
Hoe beïnvloedt dit mij?
De woningmarktcrisis vergroot de kloof tussen arm en rijk. Dit voel ik minder: ik heb een huis. Maar ik heb ook kinderen. Hoe het hen vergaat? Wie het weet mag het zeggen. De energiecrisis is momenteel het nijpendst. Het minst zichtbaar voor velen, tot ze contracten verlengen. Maar daar blijft het niet bij. Het zal leiden tot een hoger inflatieniveau en opnieuw zullen de armsten het slachtoffer zijn: zij kunnen niet “hedgen” tegen deze inflatie.
De arbeidsmarkt is gunstig. De politiek en de bouw? Tsja…Na gister is niets meer verrassend, toch?
Ik heb al veel geschreven over onze keukenverbouwing. De keuken wordt fantastisch mooi. Maar het houdt wel een puist werk in. Nu ben ik niet vies van veel werk en kan ik gelukkig vrij veel zelf. Maar het ontbeert me wel aan de tijd om alles zelf te doen.
Maar goed, de planning is redelijk strak: op 11 oktober begint de elektricien annex bouwhulp. Hij zal de perilex voor de inductiekookplaat in orde maken en de extra groepen aanleggen in de meterkast (voor perilex en extra oven). Ook zal hij het gas afsluiten: die hebben we niet meer nodig om te koken. In principe zal hij ook een koof maken, de verlichting aanleggen en alle elektra in orde maken, evenals de afvoer en de luchtafvoer naar buiten door de gevel.
Op 18 oktober begint de stucadoor. Dit geeft mij & de elektra-man 1 week om alles gereed te hebben, en dat is op zich een koud kunstje. De stucadoor is in 2 dagen klaar. We hebben daarna bijna 2 weken om het stucwerk droog te krijgen. In het laatste weekend van oktober zullen we de muren sausen, zodat:
Op 1 november de keuken kan worden geplaatst! Tijd zat dus, zou je denken. Maar nu komt de crux: om bovenstaande plaats te laten vinden, moet ik de oude keuken er eerst uithalen. Want leidingen in de muur frezen is handiger als de muur niet meer betegeld is (en die moeten er sowieso af). En om een nieuwe keuken te plaatsen moet de oude er uit zijn.
Dit houdt in dat ik het weekend van 9 & 10 oktober de oude keuken er uit haal. Dit heeft wel de nodige consequenties. Zo moet vóór die tijd alles uit de kastjes geruimd zijn, en elders gestald worden. Ook kunnen we dan niet meer koken in de keuken, is de koelkast weg, de oven weg en moet ook de eettafel en de stoelen uit de keuken weg. Maar óók hebben we geen warm water meer op de benedenverdieping. Alleen het WC-fonteintje geeft water (en de buitenkraan), en dat is koud water en een klein bakje.
We hebben een periode van ruim 3 weken dus geen binnenkookgelegenheid. Hoe gaan we dit oplossen? 1. We hebben een magnetron op zolder staan, dus die zal tijdelijk naar de bijkeuken gaan. 2. Vaatwasser staat in bijkeuken, dus die hebben we. 3. Vooruit-koken & koken in de buitenkeuken. Gelukkig hebben we een royale overkapping waar ik altijd droog kan staan, ongeacht de weersomstandigheden. 4. Een paar keukenkastjes in de woonkamer zetten. Hier kunnen borden en glazen instaan. De woonkamer is vrij groot (60m2), dus dit moet passen. Er staat daar ook een grote eettafel (8 persoons), waardoor ik wel tijdelijk zonder de keukentafel (eveneens 8 persoons) kan. 5. We gaan nog een weekje op vakantie, als het stucwerk moet drogen.
Verder moet ik proberen om in het weekend van 9 & 10 oktober al zoveel mogelijk zelf te doen. Niet dat dit de doorlooptijd van het project bevordert, maar wellicht is hierdoor wel de elektra-man minder lang bezig. Immers, als ik al sleuven frees en kap, en draden trek, dan hoeft hij dit niet meer te doen. En ik ben goedkoper dan hij (in het weekend word ik immers niet betaald).
Heeft iemand nog suggesties of ervaringen waar ik zeker rekening mee moet houden als je 3-4 weken lang geen keuken hebt?
Ik heb een fascinatie obsessie voor energieverbruik en cijfertjes. En ik hou dus alles bij, en reken alles uit. Energieverbruik behandel ik integraal: het is niet alleen elektriciteit, maar ook gasverbruik en brandstof voor de auto (voor zover dit geen elektriciteit betreft). Eerder schreef ik al blogposts over het stoken met de airco, de waarde van een warme trui en het brandstofverbruik van een PHEV.
Het belangrijkste aan energieverbruik is het beperken er van. Dit scheelt in kosten, en in CO2 uitstoot. De beste energie is de energie die je gratis krijgt van de zon: die komt elke dag op, en gaat iedere dag onder. Met het langer worden van de nachten, en korter worden van de dagen, koelen de meeste huizen meer af dan ze opwarmen in deze tijd van het jaar. Neem onderstaande grafiek, ongeveer voor mijn locatie. Op de horizontale as staan de uren van de dag, de verticale as is tweevoudig: de ene is de temperatuur, de ander straling.
Nu pak ik dezelfde grafiek, maar ik stel de comforttemperatuur voor met een rode lijn:
Simpel gezegd: wanneer de blauwe lijn ónder de rode lijn ligt, koelt het huis in principe af. Dit is een grafiek van 12 september, een volledig bewolkte dag. De oranje lijn geeft de straling in Wh per vierkante meter aan. Met wat simplificatie kun je stellen dat je op een vierkante meter glas deze hoeveelheid warmte binnenkrijgt. In dit geval: heb je een raam op het zuiden gedurende die periode? Dan komt er per vierkante meter (in dit geval) 12kwh energie binnen.
Eén klein dingetje: glas is niet transparant. Dan weet je het vast…Een dubbele ruit heeft een lichttransmissie van ongeveer 60%. Je krijgt dus geen 12kwh binnen, maar 7.2kwh. Nog altijd veel!
Hoeveel warmer wordt mijn huis daar van?
In een eerder bericht heb ik al eens gesteld dat mijn woning op de benedenverdieping ongeveer 75.000kg weegt. Om dit op te warmen heb je 313.500kJ aan energie nodig per graad opwarming. Een flinke hoeveelheid, als je bedenkt dat 1kwh 3600 kiloJoule vertegenwoordigt. Op 12 september is er, gedurende de dag, bijna 26.000kJ aan energie binnengevallen, per vierkante meter glas. Nu is mijn raamoppervlakte iets groter, maar niet veel: de meeste van mijn ramen liggen oost en west. Gemiddeld zal het op een dag 4m2 zijn. Dit brengt het totaal op bijna 104.000kJoule.
Hieruit volgt dat mijn woning opwarmt met 0,33 graad (104000/313500).
Helaas is op deze dag de buitentemperatuur lager, dus de werkelijkheid is anders: de woning koelde iets af. Ook al omdat de woning in werkelijkheid op dit moment 24C is.
Maar goed: vandaag (ik schreef dit op 14 september) is het een veel zonniger dag dan afgelopen zondag (12 september, van de grafiek hierboven) en véél warmer. Er komt dus veel zonlicht binnen, maar het is ook warm buiten. Er gaat dus geen warmte verloren naar buiten, maar in plaats daarvan staan alle ramen open om de warmte binnen te krijgen. Hiermee hoop ik de temperatuur op te laten lopen tot boven de 25C.
De buffer en hoe lang deze meegaat
Met een temperatuur van 25C beneden heb ik een aardige warmtebuffer. Onze comforttemperatuur (wij zijn bepaald geen koukleumen) ligt op 18.5C. Dit geeft een “bufferdelta” van 25-18.5= 6.5C. Eerder heb ik al aangetoond dat iedere graad warmer een hoeveelheid energie betekent van 313.500kJ. In totaal is deze warmte van 6.5 graad dus goed voor 2.037.750 kJoule. Dit staat dan weer gelijk aan een goede 566kwh warmte in de muren. Dit staat weer gelijk aan bijna 60m3 gas.
Niet slecht, die gratis warmte!
Hoeveel warmte gaat er ’s nachts verloren?
In dit seizoen staan bij ons vrijwel alle ramen open. In de winter staan er iets minder open (maar hebben we nog steeds voldoende ventilatie). Afgelopen nacht was het ongeveer 8 graden, maar windstil. De temperatuur in de keuken is teruggelopen van 24.1C gisteravond tot 23.4C vanochtend. Een verschil van 0.7C: het stralingsverlies is dus iets meer dan 200.000kJoule per nacht.
Zo lang het overdag ongeveer 20 graden blijft (of de zon schijnt), en ’s nachts niet verder afkoelt (of harder gaat waaien) dan afgelopen nachten, is onze buffer goed voor meer dan 10 dagen warmte.
(geen rekening houdende met het tragere afkoelen bij lagere temperaturen, maar dat is een ander verhaal).
Enfin: als je tot zover gekomen bent: laat de warmte binnen in je huis en hou deze vast!
Zoals eerder geschreven, heeft de Geldsnor de beschikking over 2 auto’s: een volledig elektrische, en een plug-in hybride (PHEV). En vorige week mocht ik op zakenreis, naar een evenement in het zuiden van Duitsland. Voor de elektrische auto was dit geen écht praktische oplossing omdat mijn EV de mogelijkheid tot snelladen ontbeert. Ritten langer dan 300km duren daarom te lang: ik moet dan stoppen om bij te laden op een relatieve slakkengang. Voor de meeste van mijn ritten maakt dit weinig uit – maar in dit geval wel omdat ik snel op & neer moest: donderdag vertrekken, vrijdag afspraken, zaterdag terug.
De PHEV heeft natuurlijk een accu: ongeveer 10kwh. Dat is in de praktijk een kleine 50km volledig elektrisch. Op een rit van meer dan 750km is dat echter niet genoeg, en onderweg even bijladen is met een PHEV ook geen oplossing. En mijn overnachtingsplek had ook al geen laadpaal.
Maar lieve mensen! Dat schept mogelijkheden! Want nu heb ik volledig empirisch kunnen onderzoeken wat het verbruik is van mijn/een PHEV in de praktijk (vandaar “empirisch”).
Het verbruik: de omstandigheden
Om het verbruik goed te kunnen bepalen, heb je een aantal omstandigheden nodig. Zo moet je weten wat de kilometerstand was bij vertrek, en bij de volgende keer die je tankt. De afgeleide daarvan is (logischerwijs) de afgelegde afstand. Met het aantal liters wat je tankt kun je uitrekenen wat het verbruik was.
De omstandigheden: de rit voerde mij van tankstation Siegburg West aan de A3 in Duitsland tot Augsburg aan de A8. Echter, via Munchen. Aan de hand van de kilometerstand heb ik bepaald dat dit 749km is. Het was warm, maar niet heet: 27-28 graden, vrijwel windstil en zonnig. Dit betekent airco aan. Verder was het druk, maar vrij weinig file. Tijdens deze rit heb ik een verticale hoogte overwonnen van (netto) eerst 700 meter omhoog tot mijn overnachtingsplek (500km). De volgende ochtend heb ik een “koude start” gemaakt, geparkeerd in Munchen en eind van de dag verder gereden (met vergelijkbare weersomstandigheden). Augsburg ligt nog op de Duitse hoogvlakte op ongeveer 500m boven zeeniveau. Siegburg op 150m en in totaal ben ik dus 350m omhoog gereden.
Dit is relevant: bergop verbruikt een auto veel meer energie dan bergaf.
Verder was de auto tamelijk leeg: er was afgezien van wat lompe spullen geen zwaar gewicht aan boord. Behalve ikzelf (80kg). De auto is een Kia Niro PHEV en mijn rijgedrag is gemiddeld: de tijd dat ik hard wilde rijden ligt vér achter me. De adaptieve cruise control stond ingesteld op 127km/h, maar meestal was dit door drukte al niet haalbaar.
De uitkomst en het wáárom van de uitkomst
Tijdens deze 749 km heb ik 36,62 liter brandstof verbruikt. Dit is een gemiddeld verbruik van 4.88L/100km, of in oude eenheden 1 op 20,49. Dit is een op zichzelf nietszeggend feit: is dit veel of weinig? In het verleden reed ik een aantal andere auto’s op benzine, en die haalden dit verbruik nooit. Maar dit waren vroeger diesels (die haalden het overigens wel) en recenter een Audi A3 (gemiddeld 1:18) en een Volvo V90 (en die reed 1:12).
We moeten dus vergelijkingsmateriaal zoeken, zónder elektrische ondersteuning. Ideaal zijn hiervoor de Japanse achterblijvers: de Nissan Qashqai en Mazda CX3. De afmetingen zijn goed vergelijkbaar: de Qashai is 4cm langer en 8 cm hoger. De CX3 is 8 cm korter dan de Niro, 4cm smaller en 1cm lager.
Dan het gewicht & vermogen. De CX-3 is alleen te krijgen met 2.0 liter motor en deze levert 121pk en 2-6Nm trekkracht. De CX-3 weegt 1159kg. De Qashqai is ook te krijgen met een 1.3 liter motor (met turbo) en die levert 140pk en 240Nm trekkacht. Dan weegt de Qashqai 1305kg. De Niro PHEV is een stukje sterker: 141pk en een totaal koppel van 265Nm. Maar het gewicht is door de aanwezigheid van de accu & elektromotor ook een stukje hoger: 1494kg.
Dit gezegd hebbende: het door de fabrikant opgegeven gemiddelde verbruik is voor de CX-3 1:16,1 en voor de Qashqai 1:17,5. Een korte conclusie is dus dat 1:20,49 aanzienlijk zuiniger dan 2 andere auto’s van vergelijkbaar formaat. Weliswaar niet onder gelijke omstandigheden gemeten, maar heeft íemand ooit de fabrieksopgave gehaald?!
Dit dus met een lege batterij. Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat een PHEV nooit helemaal leeg is: onder een bepaald percentage wordt de elektrische modus uitgeschakeld en is de elektromotor alleen nog maar een hulpmotor. Wat overblijft is het feit dat je met een PHEV zelden of nooit remt. En dat verklaart meteen het verschil:
Een (plugin) hybride remt niet. Waar je bij een normale auto optrekt en remt, verlies je energie, iedere keer dat je remt: de kinetische energie (beweging) wordt via frictie (remmen!) omgezet in warmte. Er worden geen nieuwe benzine druppeltjes gemaakt die terug in de tank vloeien. Bij een hybride auto gaat dit anders: In plaats van te remmen wordt de elektromotor geactiveerd: deze werkt dan als generator. De kinetische energie wordt niet omgezet in warmte, maar in elektriciteit. Dit is geen 100% efficiency, maar veel gunstiger dan “niets”. Een stukje warmte is onvermijdelijk. Maar om een idee te geven hoe effectief dit is: op de A8 bij Drackenstein daalt de weg ruim 200m af, en dit gaat vrij steil. Op dit stukje regenereert de accu met ruim 10%. Dit levert later dus ruim 5km “gratis” kilometers op.
Terugverdientijd PHEV
We kijken even heel simpel naar de terugverdientijd, wederom in vergelijking met de CX-3 en de Nissan Qashqai. Om het eenvoudig te maken, ga ik er van uit dat je de accu níet oplaadt! Het praktijkverbruik van de Niro PHEV is 17 tot 27% zuiniger.
Dit kunnen we makkelijk plotten:
Hierbij ben ik uitgegaan van vergelijkbare uitvoeringen en een brandstofprijs van 1,88. De CX-3 is in aanschaf het goedkoopst (30700 EUR) en de Niro met iets meer dan 35000 het duurst. De Qashqai zit er tussenin. Dankzij het lage brandstofverbruik zie je dat de Niro vlak vóór de 200.000km goedkoper begint te worden. Ik besef terdege dat ik hier reken met de aanschafprijs en niet de afschrijving. De aanschafprijs is namelijk een zekerheid en afschrijving is vrijwel zuivere speculatie.
En nu gaan we wél laden
Zo, en nu gaan we uit van een scenario waarbij we wél opladen. Uiteraard hou ik alles bij. En het praktijkverbruik is voor mijn Niro PHEV op het moment 3.2L /100km. Dat is inclusief stukken met aanhanger en caravan. Om dit verbruik te bewerkstelligen heb ik 1259kwh geladen (dat is voor ongeveer 7.000 volledig elektrische kilometers). Met een kilometerstand van 23000 betekent dit dat ik 736 liter en 1259kwh verbruik heb gehad. Voor iedere 10.000km gaat er dus 547kwh in de accu’s. Dat levert de volgende plot op:
Na een kleine 100.000km is het dus goedkoper om een PHEV te rijden – inclusief stroomverbruik en aanschafkosten (exclusief onderhoud & belastingen).
Vroeger, voor de covid pandemie, reisde ik de wereld rond voor het werk: Mexico, VS, Australië, China, Japan, Maleisië en legio Europese bestemmingen zoals Italië, Frankrijk, Slowakije, Tsjechië, Zweden, Finland, Denemarken en Polen.
Daar kwam abrupt een einde aan, om bekende redenen. Sinds maart 2020 ben ik alleen een keer in Zwitserland geweest en dat was september vorig jaar.
Dat is lastig in mijn werk, want er is weliswaar veel mogelijk op afstand en via videoconferentie, maar niet alles. Langzaam gaat echter de wereld open en momenteel zit ik in het diepe zuiden van Duitsland: als ik mijn hotelkamer uitkijk zie ik Oostenrijkse bergen…
Ontbijten met een ffp2 masker is een beetje wennen, overal een QR code laten zien ook. Maar wat ben ik blij dat het weer kan!
Tegelijkertijd zet het wel een beetje een rem op mijn eigen zakelijke activiteiten, maar onderdeel van de deal met de eigenaar van mijn werkgevende bedrijf (ik heb geen baas, dus de hoofdinvesteerder moest ook zijn fiat geven) is dat ik voor nu voorrang geef aan dit bedrijf en niet mijn eigen bedrijf…
Over een paar weken mag ik zowaar weer op reis, naar een Europese bestemming. Ik doe dit allemaal per auto. Ik zie het nog niet zitten om op relatief korte afstanden een vliegtuig te pakken, ook al is mijn uitstoot met de auto groter dan die van het vliegtuig. Het geeft me veel tijd om boeken te luisteren, en een beetje te zien van de wereld om me heen. Hoe bedorven deze helaas ook is.
Ik vrees dat het nieuwe normaal nog lang gaat duren. Maar het is best vol te houden zo. Alles went…
De vaste lezers weten het inmiddels: In huize Geldsnor houden wij elke maand een bijeenkomst over onze financiën: wat hebben we uitgegeven de afgelopen maand, wat is er aan inkomsten binnengekomen en wat hebben we derhalve overgehouden?
Zo hé. Wat was augustus een fijne maand! Niet qua weer, maar wel 3 weken vakantie. Genieten, genieten, genieten: met het hele gezinnetje 3 weken fulltime aanwezig. Nauwelijks geblogd. De maand was niet zo duur, althans het viel mij alleszins mee. De vakantie heeft wel een hoop geld gekost, maar het meeste daarvan is al veel eerder betaald. En het gaat om cashflow, nietwaar?
De beurs was goed! +5.21% in de maand augustus. Flinke outperformance tov. de pensioenbeleggingen: +2.5% Tevens hebben we keurig opnieuw extra afgelost op de hypotheek: zo houden we het bedrag hetzelfde maar lossen we wel extra af.
Levensonderhoud
846,28
Kleding
65,90
Horeca
72,10
Brandstof
69,67
Klussen & tuinieren
189,47
Overige
1986,34
Sub Totaal
3229,76
Het levensonderhoud was duur in augustus. Met name dankzij de vakantie uiteraard: een fuetje hier, broodje op de camping daar, etc. Ook iets meer “gemaksvoedsel”, in de vorm van geschilde aardappels en wat duurder fruit in de kampwinkel.
Zoals verwacht vorige maand, moesten we deze maand opnieuw tanken: de auto lust wel een slok met caravan / dakkoffer. Het was de derde keer dit jaar.
In de vaste lasten is het een en ander gewijzigd. Ten eerste de verzekeringen: alle woon & reisverzekeringen worden vanaf deze maand weer maandelijks betaald. De korting op jaarlijks betalen was zó klein, dat ik het niet de moeite waard vond om de kasreserves te verkleinen. Ik ben immers ook voor mezelf begonnen deze maand en vind het prettig om een gelijkmatige “cash-out” te hebben. Vanaf volgende maand gaat de energierekening ook fors omhoog, namelijk 36%. Niet omdat mijn tarief verhoogd is, maar omdat we te weinig betaald hebben afgelopen jaar door een rekenfoutje van mij. De rente van de hypotheek is deze maand voor het eerst substantieel lager: de aanpassing van de WOZ is (nu goed) verwerkt door de bank.
“Vaste Lasten”
Verzekeringen
167,49
Lokale belastingen
143,09
Ziggo
48,17
Energie
86
Zakgeld
300
Kinderopvang
1840,28
Auto
664,67
Rente hypotheek
679,03
Aflossing hypotheek
554,95
Studielening
162,20
Sub Totaal
4645,88 EUR
Totaal uitgaven
7875,64EUR
Spaarquote & vermogensopbouw
Dit alles brengt ons tot een spaarquote van 10,5% in de maand augustus. Daar zou ik normaliter zeer ontevreden mee zijn, maar inclusief de vakantie vind ik het best prima. Volgende maand (september) wordt slechter. De kosten gaan weliswaar een stuk lager uitvallen, maar ook mijn inkomen…
Tot ons “spaarquote” reken ik alles wat bijdraagt aan een betere financiële positie dan de maand ervoor: netto spaarmutaties, aflossingen op de hypotheek, beleggingen én de opbouw van mijn beschikbare premie-pensioen.
Eén van mijn Guilty Pleasures is programma’s kijken zoals “kopen zonder kijken”. Voor hen die het programma niet kennen: dit is op RTL4 en wordt gepresenteerd door Martijn Krabbé. Het principe is dat iemand, doorgaans een koppel, het niet voor elkaar krijgt om een woning aan te kopen. Dit meestal door een combinatie van onrealistische eisen, relatief lage budgetten en het gebrek aan mogelijkheid om ergens “doorheen” te kijken. Dit met een mix van “we weten niet exact waar we willen wonen, maar wel waar we niet willen wonen”.
Heerlijk vind ik dit: het geeft een inkijk in het leven van anderen. Hoe denkt men, welke redeneringen zijn er? Wat zijn de eisen, wat zijn de wensen. En: wat vind iemand wel of niet mooi?
Het is een enorme ver-van-mijn-bed-show. Ik kan me als control-freak niet voorstellen dat je een dergelijke beslissing uit handen geeft. Los van mijn control-freakisme, is het ook niet nodig: wij wisten exact waar we willen wonen, wat we wel of niet mooi vinden, kunnen vrijwel alles zelf en wonen in een deel van het land waar de combinatie van ons inkomen en de woonwensen die we hebben, er geen enkel compromis gesloten hoeft te worden.
Maar niet iedereen heeft die luxe, en niet iedereen maakt de keuze om in een goedkoper deel van het land te gaan wonen.
Kopen zonder kijken dus!
De stelletjes die iets zoeken komen meestal uit de Randstad, zijn begin 30, en hebben 1 of 2 kinderen en blijken vaak tijdens de opnames zwanger te zijn. Het budget ligt meestal rond de 400.000 EUR. Dat is een hoop geld om boodschappen van te doen, maar niet meer om een huis te kopen in de gewenste regio’s. Zeker niet als je moet overbieden én moet verbouwen. Zonder verbouwing immers geen sponsorinkomsten én een stuk korter programma. Dat is dus niet leuk.
De bouw-expert van RTL is een hele goede: Bob Sikkens. Bob weet altijd oplossingen te vinden en bewijst de toegevoegde waarde van iemand met zijn competenties. Ook de makelaar en stylist zijn geen verkeerde, en allemaal al vaker betrokken geweest bij programma’s zoals deze.
Maar wat is het toch heerlijk om me te verwonderen. Gister was er een koppel, Yort en Merel, die een huis zochten in Noord-Holland: Heemskerk, Zaandam of Assendelft. Op een gegeven moment kwamen ze aan bij een huis. Lieftallige Echtgenote en ik schoten bijna in tranen, zo blaartrekkend lelijk vonden wij een bepaald huis (voor wie het gezien heeft: dat vierkante witte blok). Dit is zo ongeveer diagonaal tegenovergesteld van wat wij mooi vinden. Het was ongelooflijk moeilijk om me te verplaatsen in de ander. Mijn empathie gaat gewoon niet ver genoeg.
En toen het uitzicht…”Prachtig” vonden ze het. Jeetje…Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een lege polder met een boerderij en een graafmachine die definitie verdient. Ik vond het “vreselijk” en “saai”. Maar ik kom dan ook uit een bosrijke, heuvelachtige omgeving. Overigens is er een ander huis aangekocht dan het “prachtige huis” met “prachtige uitzicht”.