Om te beginnen: dit is helaas een dooie mus. Dat wil zeggen, het is werkelijk wat ik betaal, maar het wordt niet meer aangeboden.
Sinds december 2013 ben ik “lid” van Hans Anders. Het heet meen ik het “briltotaalplan” of een dergelijke briljante naam. Iedere maand betaal ik 3 EUR aan Hans Anders en voor dat geld heb ik recht op iedere 2 jaar een nieuwe bril. Dit is aanzienlijk goedkoper dan me hiervoor te verzekeren en eigen bijdrages te betalen.
De enige catch: als ik een “merkmontuur” wil moet ik bijbetalen. De vorige keer dat ik een bril kocht (februari 2019) was dit 60 EUR. Uiteindelijk was mijn bril, door mijn dure smaak, maar liefst 132 EUR. De keer daarvoor was het 149 EUR, maar dat was inclusief een zonnebril op sterkte.
Ik hoor je denken. “Mooi voor jou vriend, maar ik heb moeilijke ogen dus dat gaat niet”. Die gedachte heb ik namelijk vaker gehoord. Maar is niet helemaal terecht: ik ben brildragend sinds mijn 5e en heb een sterkte van ruim -5, plus een flinke cylindrische afwijking op beide ogen. Niet direct “eenvoudige ogen”.
Nee, er is helaas maar 1 écht nadeel. Voor jullie: het plan is al jaren geleden opgehouden met nieuwe klanten aannemen, maar het oude plan heeft geen einddatum en is niet door de opticien eenzijdig op te zeggen. Voorlopig “geniet” ik er nog maar even van: over enkele maanden mag ik een nieuwe uitzoeken!
De brillen van Hans Anders (de niet-merkbrillen dus) zijn vergelijkbaar met de brillen die je bij winkels als ace & tate aanschaft. Ik koop nu enkele jaren m’n brillen daar, en heb afgelopen jaar de duurste ooit gekocht voor net iets onder de 120 euro. Waarom zo ‘duur’? Omdat daar 20 euro aan kosten bij zat omdat ik snel een nieuwe nodig had. Ik kom hem dan ook na 3 uur ophalen. Als ik er onverhoopt eentje sloop, dan haal ik gewoon een nieuwe.
Brillen zijn, net als veel andere industrieen, high-margin omdat er een hoop ‘perceived value’ in zo’n ding zit. En reken er maar op dat Ace & Tate met zijn A-merk lokaties en hippe winkels (onderdeel van het businessmodel) daar zeer goed bij boert. De intelligente consument (zoals jij kennelijk al een paar jaar geleden bij Hans Anders) kijkt daar overheen 🙂