Geld terug van energiemaatschappij!

Ja, ik leef nog maar heb vakantie. Een maand. En weinig inspiratie. Maar: we krijgen geld terug van de energiemaatschappij!

180,50 EUR. Toch lekker, op een voorschot van gemiddeld 100 EUR per maand. De laatste maanden hebben we dit verlaagd naar 70 euro omdat mijn excelletjes lieten zien dat we anders wel heel veel terug zouden krijgen.

Netto hebben we 4400kwh verbruikt en 392 M3 gas. Maar helaas zal vanaf oktober een nieuw (nog onbekend uiteraard) tarief gaan gelden en zal er nog strakker opgelet gaan worden.

Hiervoor staan diverse acties klaar voor als we terug zijn van vakantie:

  1. Tijdklok op wifi en overige randapparatuur in kantoor.
  2. Tijdklok op mechanische ventilatie van de badkamer.
  3. Verlagen temperatuur van de vloerverwarming in de badkamer. Van 23 naar 21.
  4. Verlagen aanvoertemperatuur tapwater. Dit kan ook veilig naar 55C heb ik in de NEN nagelezen.
  5. Buitenlamp korter aan
  6. Langzamer en minder rijden. We rijden immers primair elektrisch, dus dat telt aardig door
  7. Kijken of openbare laadpalen een lager tarief bieden dan thuis. Dan is daar laden goedkoper (en het kan zonder extra moeite op het werk).
  8. Korter douchen en kouder.

Daarmee zullen we niet de volledige 4400kwh wegkrijgen, maar ik heb goede hoop op een goed aantal. Dat zal ik thuis eens narekenen.

Gegroet uit een vrij warm Zuid-Frankrijk!

De Gezinsauto

Jarenlang is door diverse automedia in volle ondersteuning door “de industrie”, de “familieauto” gepropageerd.

Een auto met veel opbergruimte (grote kofferbak) en veel ruimte op de achterbank. Ruime verstellingsmogelijkheden voor de stoel voor Vader (want die leest de blaadjes) en een compromis tussen een stoer uiterlijk (voor pa) en schattig (voor ma). Een hoge instap is de laatste jaren in de mode gekomen, samen met allerlei termen als “SUV”, “Cross-Over” en allerlei andere marketingtermen.

Een grote kofferbak is heerlijk. Zo had ik ooit (nog niet zo lang geleden) een Volvo V90. Een slagschip (bijtelling: 1300 EUR bruto). Daar pasten gewoon gipsplaten achterin, en de kofferbak kon dicht! Maar we konden ook gaan kamperen, met fietsen achterop en de hele reutemeteut achterin. Inclusief 1 kind.

Het ding zat rámvol. En reed als een tierelier. En zoop als een Melijer. En dat met mijn rijstijl. Maar het was een gezinsauto. Daar kunnen we het wel over eens zijn. Althans, volgens de definitie van de gemiddelde autojournalist.

Nu is de gemiddelde autojournalist knettergek en kan deze helemaal geen auto rijden. Ze rijden met iedere auto kneiterhard, om vervolgens te komen met feedback als “tussensprintjes”, snel optrekken bij een verkeerslicht en hoe sterk een auto overhelt in een bocht.

Daar gáát het niet om in een familie-auto! Waar wel om? Hoeveel ruimte is er om je om te draaien vanaf de voorstoel om de kinderen iets aan te geven (of voor een reprimande). Hoe snel worden de kids wagenziek (indien van toepassing) en hoe goed kunnen ze naar buiten kijken vanaf de achterbank?
Minder belangrijk is beenruimte: kleine kinderen hebben genoeg, en op als ze groter worden willen ze niet meer mee. Alleen de breedte telt: die is belangrijk.

Maar voor de vakantie is een grote auto toch handig? Niet echt. Ruimte is als tijd: het vult zich, tot het op is. Grote auto? Veel mee. Kleine auto? Weinig mee. Als je een huurhuis/stacaravan of vooropgezette Glamping tent hebt gehuurd, dan heb je niet veel ruimte nodig.

Wij gaan met een sleurhut. Heerlijk. En daar past best veel in. Zware dingen gaan in de auto of blijven thuis. En dus ruimte genoeg.

We hebben 2 auto’s: een Kia Niro en een Peugeot 208. De eerste wordt gezien als gezinsauto door velen. De tweede is klein.
Nu de vraag: hoeveel centimeter smaller denk je dat een Peugeot 208 is? Juist. 2 centimeter. Ergo: je hoeft geen grote auto te rijden voor je gezin. Een B-categorie is dikke prima. Alleen de kofferbak is iets kleiner – maar hoe vaak gebruik je die, terwijl óók de achterbank gevuld is?

Nieuw security certificaat

Vandaag kregen enkele mensen de melding dat mijn site niet meer veilig is. Schrik niet, niks aan de hand. Alleen het sll certificaat was verlopen.

Die wilde ik gister vervangen, maar ik kreeg vreselijke kramp in mijn nek. Zo erg dat ik zelfs de dokter gebeld heb. Niets aan de hand waarschijnlijk…maar mens, wat deed het pijn!

Nu nog steeds, maar minder. Ik kan mijn hoofd weer draaien zonder te huilen. Kinderen overstuur want papa had (heel veel) pijn. En dat zien ze normaal nooit, want ik heb nooit iets en daarbij een vrij hoge pijngrens.

Het zal wel over gaan. Maar: de site doet het weer. Ook belangrijk!

Geldsnor eet de vriezer leeg

Zoals de lezers weten: Geldsnor heeft een relatief groot gezin. 3 kinderen, 2 volwassenen. En binnenkort gaan we een aanzienlijke tijd op vakantie: een hele maand.

En dat heeft de nodige gevolgen voor ons huis. Want het betekent dat we ons huis(houden) “zomerklaar” moeten maken. De tuin onder controle, maar ook overtollige voorraden opeten. Het is immers eeuwig zonde om de de diepvries aan te laten tijdens de vakantie. Nu gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat we er 2 hebben. Eén in de bijkeuken, een kleintje met “grijpvoorraad”. En een grote in de garage.

Die laatste gaat leeg; afbouwen van de voorraden dus. We zijn al begonnen met het stoppen met bestellen van brood bij de bakker. We redden het precies tot we op vakantie gaan met het brood wat nu in de vriezer ligt. Hooguit komen we iets tekort, en dan halen we een zakje krentenbollen voor de laatste dag.

Maar ook liggen er nog een aantal “noodvoorraad-afbakpizza’s”. Uberbewerkte rommel, maar soms handig als je in tijdnood komt. Maar dat komen we al tijden niet, dus nu moeten ze gewoon op. Idem dito voor het vlees wat nog in de vriezer ligt. We zijn tegenwoordig vrijwel volledig vegetarisch: we eten eigenlijk alleen nog vleeswaren (en dan nog alleen mijn vrouw en kinderen). Ook de kaas hebben we geschrapt, evenals melk en vrijwel alle andere zuivel.
Anyway: terug naar het vlees wat op moet. Het is natuurlijk zonde om het weg te gooien. We hebben dus nog wat -35%-kippenbouten liggen, en gehakt en 2 forellen. Moeten op. Dus gaan op. Want: de vriezers moeten leeg!

Wat doen we verder nog om het huis zomerklaar te maken?
Een klein overzicht:
1. de Quooker gaat uit
2. Alle WiFi gaat uit
3. Alles wat standby staat, gaat uit. Doen we sowieso al ’s avonds, maar het is zaak om dit niet te vergeten als we vertrekken
4. Behalve de laadpaal: we laten de andere auto aan de oplader staan als we vertrekken. Een extra barriere om de auto mee te nemen.
5. Tuin in orde maken. Dus zorgen dat er iemand is om de boontjes en courgette te plukken, en zorgen dat het “onkruid” een beetje is bijgewerkt
6. De maairobot weer op automatisch schema zetten. Deze staat nu uit, om het gras in de droogte wat meer “rust” te geven.

Verder is er niet veel bijzonders te doen. Maar goed: het duurt nog anderhalve week. Nog 10 dagen om de vriezers leeg te eten 🙂

Was best even schrikken

Het is weer het begin van een nieuwe maand, en de Geldsnor ging even door de financiën heen. En schrok zich he-le-maal het leplazarus. Kanonnuhvoer, allememachies. Heeft de inflatie ons dan ein-de-lijk ingehaald? Meer dan 1000 EUR in een maand aan boodschappen, zónder dat ik het door had? Was ik dronken? Of was ik in al mijn deugdmenscherij dermate hooghartig geworden dat ik niet meer oplette?

Het zou kunnen. Ik heb wel vaker veel geld uitgegeven aan boodschappen. Onderstaande grafiek is een weergave van 4,5 jaar (vanaf 2018), en laat best wat uitschieters zien. De stippellijn is de trendlijn, die langzaam omhoog kruipt. Niet zo gek, want de kinderen eten steeds meer en het leven wordt nu eenmaal duurder. Maar dit is wel érg gortig.

Gelukkig bleek het mee te vallen. Vrouwlief had 2x Efteling-kaartjes gekocht voor anderen. Uiteindelijk ziet de grafiek er zo uit…Redelijk gelijkmatig, iets omhoog kruipend. Maar onder controle. Den Deugdmensch blijft tóch opletten.

De Deugdmensch: vliegen of met de caravan

In een reactie op een eerder bericht had iemand het over “deugdmenschen”. Een in mijn ogen vreselijke term, doorgaans gebezigd aan de wappie-kant van het spectrum en nog net binnen mijn tolerantiegrens van mijn absolute en totale censuur. Ik ga er vanuit dat ieder mens probeert te deugen. Hooguit hebben mensen een ander idee van deugen dan de volgende persoon.

Anyway, terug naar het topic: vliegen of met de caravan. Iemand gaf immers aan dat “die deugdmenschen die vliegen zo haten nu allemaal met de hipster-caravan op vakantie gaan”. En dat dit wel eens vervuilender kon zijn dan het vliegen. Volstrekt niet gelezen dat het betreffende bericht ging over de korte afstanden waar prima alternatieven voor zijn, juist zodat “normale” vakantievluchten doorgang kunnen vinden.

Wat is beter: vliegen of met de caravan?

Voorop gesteld: niet gaan is altijd de milieuvriendelijker keuze. En dichterbij gaan is de volgende goede keuze. Alles daarna hangt af van de aannames die je doet.

In de betreffende reactie werd gesproken over een vlucht met 200 passagiers. Dit betekent automatisch een Airbus A321 (of Boeing-equivalent). De A320 is te klein (max. 180 passagiers).
Vervolgens hangt het af van de mix van passagiers. Ik heb hiervoor 2 berekeningen gemaakt:

Berekening 1: 80 koppeltjes & 10 gezinnen

In de eerste berekening ga ik uit van 80 koppeltjes (dus 160 personen) en 10 gezinnen met 2 kinderen (40 personen). De som is uiteraard 200. Zij vliegen naar Nice.
Deze wonen gemiddeld in Utrecht, 56km van Schiphol. Die afstand leggen zij af met de auto, heen en terug dus 112km. De auto verbruikt 5.8 L per 100km. In totaal betekent dit 90 ritten van 112 km, ofwel 10.080km en dus 584,64 liter benzine. Met een emissiefactor van E10 van 2.784 kg/ltr, kom je op 1627kg CO2.

De vlucht zelf is in rechte lijn 978km. Inclusief wat bochten voor het landen en opstijgen ligt dit ruim over de 1000km. Er wordt ook getaxiet. In totaal verbruikt de vlucht enkele reis conservatief geschat ongeveer 5000 liter kerosine. Je moet ook terug, dus in totaal ben je 10.000 liter kwijt. De emissiefactor is 3,16 dus in totaal 31.600 kg.

Na aankomst moet je nog ergens heen, er vanuitgaande dat de gemiddelde bestemming niet het vliegveld van Nice is. Ik ben daar een paar keer geweest en het vliegveld van Nice is niet nice als vakantiebestemming.
Gemiddeld zal men 20km van het vliegveld afzitten, in deze berekening. Met 90 ritten is dit retour 3600km en dus 209kg CO2.
De totale som is nu 33.436kg CO2, ofwel 167kg per persoon.

Nu met de auto met caravan. Ik ga uit van een gemiddeld brandstofverbruik van 9 liter op 100km. De afstand is 1340km van Utrecht naar Nice via de péage.
Met 90 ritten betekent dit in totaal 241.200km waarvoor je 21708 liter benzine nodig hebt. Maal 2,784 kom je op 60435kg CO2.

Met andere woorden: obv. deze aannames is het milieutechnisch gezien voordeliger om te vliegen dan met de caravan te gaan.

Berekening 2: 20 koppeltjes en 40 gezinnen

Al het voorgaande is gelijk qua afstanden en emissiefactoren. Echter, we veranderen nu de berekening naar 20 koppeltjes en 40 gezinnen. Nog steeds 200 personen, maar minder ritten. Gezinnen zijn nu eenmaal (per capita) minder energie-intensief.
De afstanden en emissies om op het vliegveld te komen bedragen nu 6720km en 1085kg CO2.
De vlucht zelf is niet veranderd. De ritten vanaf het vliegveld naar de eindbestemming wel: dat zijn er 60 ipv 90 en dus is het nog maar 2400km en 139kg CO2.
Het totaal is nu 32.824kg.

Er zijn in de vergelijking natuurlijk ook minder ritten met de caravan nodig: 160.800 km, met 14472 liter.
Totale emissie: 40.290kg.

Het is dus beter om te vliegen dan te rijden?

Los van de lokale geluidsoverlast is het CO2-technisch beter om te vliegen dan te rijden, blijkt uit bovenstaande berekening. Maar hier gaat wel het een en ander mank. De gemiddelde Nederlander rijdt eerder naar de Provence of Drome dan naar de Cote d’Azur zélf. Als de rit nog “maar” 1100km is ipv. 1340, dan is het reeds gelijk aan vliegen naar de Cote d’Azur.
Vervolgens is het verblijven in een caravan (laat staan een tent) aanzienlijk minder energie-intensief dan in een (doorgaans ge-airco’t) appartement aan het strand.

Ook zal niet iedereen die nu in het vliegtuig zit de keuze hebben gemaakt voor een rit met hipster-caravan. Een aantal zal met een tent gaan. En dat scheelt al de helft aan brandstof verbruik. Als slechts 5 koppeltjes met een tent gaan ipv. een caravan, dan scheelt dit reeds 3.3% aan volledige emissie.

Met een mix van mensen die gemiddeld 1100km van Utrecht afzitten waarvan een enkeling met een tent gaat (al dan niet gehuurd op een Glamping), is het reeds 2% gunstiger dan het vliegtuig.

Zodra je verder weg gaat (Spanje, Kroatië, Griekenland), dan “wint” het vliegtuig heel snel.

Overigens reken ik overal met CO2 emissies omdat NOx niet te volgen is. Vooral niet van de luchtvaart, die vrijwel overal buitengehouden wordt.
Ik heb zelf geen hekel aan vliegen. Sterker nog, de kans is groot dat mijn Frequent Flyer status hoger is dan die van jou. Maar voor de korte afstand zijn er legio alternatieven voor de zakenreiziger en weekendjes-weg, waarbij je de “hardwerkende Nederlander” niet hoeft te laten lijden onder ons, de “Deugdmenschen”.

Geldsnor heeft een nieuwe baan

Nu hoor ik de vaste lezers denken “huh”? Je bent toch voor jezelf begonnen?! Dat klopt. Maar toch heeft de Geldsnor een nieuwe baan. En dus is hij nu druk, al is het maar met het in de derde persoon schrijven over zichzelf.

Het zit zo: ik werk nog 1 dag per week voor mijn oude werkgever. En toen kwam er iemand anders, die wel een tijdelijke opdracht had voor in ieder geval 7 maanden, maar dit niet op consultancy basis wilde doen. Met wat wikken en wegen en veel excel-sheets heb ik bepaald dat dit weinig uitmaakt. Want dit jaar voldoe ik sowieso niet aan het ondernemerscriterium en volgend jaar moeten de inkomsten uit het nieuwe bedrijf komen.

Tegelijkertijd heeft het wel voordelen: ik ben nu 3 dagen per week extra “onder de pannen”, waarbij ik mijn netwerk in mijn expertisegebied belangrijk uitbreidt. Maar ook beteketn het een verzekering van inkomsten de komende maanden en geen zorgen omtrent AOV en dergelijke. Een ideale oplossing, voor nu.

Ondertussen is het ontwikkelen van mijn eigen bedrijf goed op gang. De app is inmiddels bijna klaar (al kreeg ik bij de eerste oplevering voorspelbaar genoeg wat foutjes waardoor deze vastliep).
Nu vraag ik me af: zal ik een deel van mijn anonimiteit prijs geven, zodat ik een grotere gebruikersbasis kan bereiken? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Tot nu toe weten 2 personen wie ik ben – en dat bevalt me eigenlijk wel goed. Hmmz…Lastig.

Anyway: ik ben dus een beetje druk. 2 banen, een eigen onderneming en een gezin met 3 kinderen is een aardige hoeveelheid ballen om in de lucht te houden!

De oplossing voor Schiphol is zó simpel

De laatste dagen is er veel te doen over boeren, stikstof en Schiphol, milieu etc. Het eerste onderwerp sla ik integraal over, maar laat ik het zo zeggen: de reacties uit de boerengemeenschap hebben mij acuut doen besluiten om vegetariër te worden en de zuivelconsumptie hier in dit huishouden te decimeren. Tevens leidt het tot een nogal “lastige” relatie met mijn zus, het type “FarmersDefenceForce-pop-aan-een-strop”. Dus daar laat ik het verder even bij.

Dan Schiphol. Honderden vluchten per dag zullen deze zomer niet uitgevoerd kunnen worden vanwege het tekort aan personeel. Nogal een mismanagement van dhr Benschop, maar we kennen niet beter van hem.
Anyway; los hiervan heeft de overheid gister aangekondigd dat het aantal vluchten met minimaal 50.000 per jaar moet afnemen ten opzichte van de piek van 500.000 vluchtbewegingen per jaar. Een hoop gepoeha-en-o-wat vervelend.

En laat ik vooropstellen: dat is ook kak. Veel mensen vinden het nog steeds volstrekt normaal om met hun milieuverwoestende vliegtuig naar een all-in resort te knallen en zich daar vol te gieten en te vreten. Daar kijken ze naar uit en die vrijheid hebben ze volledig. De verandering in die mind-set is iets wat jaren zal kosten en het is buitengewoon vervelend als je naar een vakantie hebt toegeleefd en deze niet door zal gaan.
(Jaja, ik weet heus wel dat lang niet alle vluchten naar all-in’s gaan etc.etc. En dat het ongenuanceerd is)

Maar de oplossing is zeer eenvoudig. Als Schiphol 90% van alle vluchten schrapt die naar Londen, Dusseldorf, Berlijn, Hamburg, Frankfurt, Brussel, Geneve en Parijs gaan, dan heb je de eerste 25.000 vluchten per jaar al te pakken.

10% van deze vluchten blijft over. Door de extreem toegenomen prijs zul je zien dat velen met de trein moeten (wat naar al deze steden goed kan), dat een deel van de reizen opeens een stuk minder noodzakelijk blijkt te zijn en dat de paar “wankers” (Engels voor “bankier” & “politici”) toch zullen vliegen. Maar dan wel de wérkelijke kosten voor een vlucht betalen.

Verder is het nog doodeenvoudig om een soortgelijk systeem in te voeren voor München, Kopenhagen en Dubai. Vooral deze laatste betreft vaak vluchten die alleen gemaakt worden voor het goedkope overstappen richting Azië. Die mensen moeten dan dus meer betalen. Maar vliegen is geen verworven recht. Voor een tientje in Barcelona staan is niet normaal – en voor 600 EUR all-in een weekje Thailand óók niet.

Dit zijn typisch bestemmingen die populair zijn omdat het zwaar gesubsidieerde vliegen het goedkoper maakt om héél ver weg te gaan, in plaats van 2 weken Kroatië – Frankrijk – Spanje en dan 2 dagen onderweg te zijn met de auto & caravan.

Voor de criticasters: Ja, ik vlieg. Ik kan dit vergoelijken met het feit dat dit alleen en uitsluitend voor mijn werk is en nooit voor de lol. En dat is ook zo. Maar ik vlieg nog steeds. Maar ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik alleen vlieg als het écht niet anders kan en een video-vergadering ineffectief is.

Hitte komt er aan: hoe hou je de warmte uit je huis?

Het kan je haast niet ontgaan zijn: de komende dagen wordt het warm. Of het ook warm blijft is nog maar de vraag, maar het zal zeker in het binnenland niet heel fris worden. En dus komt er onvermijdelijk een hoop warmte het huis binnen. Wat kun je hier tegen doen? En wat kun je het beste doen als het al binnen ís?

Warmte buiten houden: licht

Let hier op de vraagstelling: de warmte uit het huis houden. En dat geeft al een gedeelte van de clue weg: je moet de warmte uit het huis zien te houden. Warmte bestaat uit verschillende componenten. Of eigenlijk: het zonlicht bestaat uit verschillende componenten die allemaal iets toevoegen aan de warmte.
Veel mensen denken dat alleen infrarood-straling (IR) warmte is. Dat is pertinent onjuist. IR is het onzichtbare deel van de zonnestraling die wel energie oplevert, maar niet zichtbaar is.
Zonlicht valt uiteen in een spectrum: de kortste golven zijn UV-C-B-A, waarbij UV-C volledig door de atmosfeer tegengehouden wordt. UV-B voor het grootste deel en UV-A het minst. Deze laatste 2 laten je verbranden. Bemerk hierbij: glas filtert alle UV-B en vrijwel 100% van de UV-A.

Het ultra-violette zonlicht bevat ongeveer 3% van de energie. De volgende 47% wordt geleverd door het zichtbare licht (wat uiteenvalt als een regenboog). Slechts 50% is infrarood. Met andere woorden: ook het buitenhouden van zichtbaar licht is héél belangrijk.

Dit kan op verschillende manieren. Het meest effectief is zonwering. Dit houdt effectief het licht tegen. Feitelijk wil je 2 dingen doen: je wilt voorkomen dat het directe licht naar binnen valt en de ruimte opwarmt. Maar ook wil je het grootste deel van het licht gereflecteert wordt. Helaas betekent dit een zo-wit-mogelijke stof. Maar ook een dikke stof: anders valt er alsnog véél diffus licht doorheen. En diffuus licht bevat net zoveel energie.

Als je dus zonwering hebt (ongeacht kleur of soort): gebruik deze!

Hetzelfde geldt voor rolluiken: als je deze hebt, gebruik ze dan. Rolluiken zijn de perfecte zonwering, omdat ze helemaal géén licht doorlaten. Het wordt er wel donker van in huis – maar dat is precies de bedoeling uiteraard. En als je er niet bent, maakt dit weinig uit.

Warmte buiten houden: beplanting

Beplanting is zeer effectief in het buitenhouden van warmte. Planten verdampen water en daardoor koelen ze de omgeving. Maar niet alleen dat: ze geven natuurlijk ook schaduw en ze houden de bodem koel.

Dit laatste is niet onbelangrijk voor de nachten: je wilt dat het maximaal afkoelt rondom je huis voor de nachtventilatie (komt verderop). Ook wil je dat de muren koel blijven, om zgn. hittedoorslag te voorkomen. Je muren en stoepen nemen ongelooflijk veel warmte op, en die warmte wordt uitgestraald. Naar buiten, waardoor de omgevingslucht warmer is. Maar ook naar binnen, waardoor het veel moeilijker is de woning af te koelen als de warmte er eenmaal in zit.

Zelf hebben we hier een redelijke oplossing voor. Er staan een aantal boompjes voor het huis die de vroege ochtendzon uit de slaapkamers van de meisjes houdt (zij slapen aan de oostzijde) en uit de woonkamer. Na verloop van tijd draait de zon, en wordt de inschijnhoek naar binnentoe zo klein dat er nauwelijks nog zonlicht direct binnenkomt.

Ook is de tuin volledig beplant, behalve de oprit. Die ligt dan weer aan de noordkant van het huis en warmt dus sowieso minder op. De tuin aan de zijkant van het huis is ook volledig beplant. Daar liggen de wadi’s van de voortuin en de achtertuin: hier verdampt veel vocht dankzij de zeer groot-bladerige planten die er staan. Tussen de wadi’s staat een grote beukenhaag. 3 meter breed, 4 meter hoog, 2 meter diep. Dat is heel wat plant-oppervlak die daar de muren koel houdt.

De achterkant van het huis is moeilijker. Hier staan 2 boompjes nabij het terras wat aan de woning grenst. Deze geven niet heel veel schaduw. Dit is pal op het westen en de avondzon is hier flink aanwezig. De muur van de garage ligt op het zuiden, evenals de muur van de bijkeuken. De achtergevel ligt (logischerwijs) op het westen. En door het terras is het hier warm. Het huis is een meter of 7 breed hier en het bestraatte oppervlak dus een dikke 25m2. De muren zijn ongeveer 60m2 en het is dus een beetje een bakoven. Hier willen we de komende jaren nog wel meer mee doen. Maar er is dus geen vaste zonwering of beplanting om de warmte op te nemen.

Maar ik heb geen zonwering of rolluiken!

Als je geen zonwering of rolluiken hebt, dan ben je nu een beetje laat: zoals wij met de achtertuin. Maar er zijn andere methodes. Onze openslaande tuindeuren liggen op het westen en zijn dus een grote bron van hitte. Hier hangen wij bij warme dagen een wit laken voor. Dit voorkomt heel veel lichtinval en dus warmte.

Ook staat er een hele grote parasol op het terras. Dit voorkomt dat de stenen en de muren teveel opwarmen. Ik zie mensen ook wel eens parasols voor het raam zetten. Slim!

Ventilatie: ’s ochtends en ’s nachts

Het belangrijkste bij hitte: alles gesloten houden. Want het is niet alleen het zonlicht wat je huis opwarmt. Ook de buitenlucht is warm en warmte de woning dus op. Ook dit geeft een hint: je kunt blijven ventileren tot het moment dat het binnen koeler is dan buiten. Vanaf dat moment sluit je alles hermetisch af. Als je niet thuis bent: hou de ramen gesloten.

Doe dit tot (laat) in de avond. Het kan tot middernacht op hete dagen boven de 25C zijn. Een raam openen heeft dan nog geen zin. In de zomer werk ik vaak volgens een zomerschema. De dag begint dan rond 5 uur ’s ochtends. Ik zet de achterdeur open, en de tuindeuren. De koele lucht kan dan naar binnenstromen en de warmte kan er uit. Deze deuren blijven open, totdat het buiten weer warmer is dan binnen.
De dakramen op zolder gaan vervolgens wagenwijd open, en ik zet iets voor de gangdeur: de dakramen zorgen voor een schoorsteeneffect. Dit is ontzettend krachtig en zorgt voor véél verse lucht en een enorm effectieve manier om warmte er uit te krijgen.

Stop niet met ventileren als je denkt dat de temperatuur is bereikt en je het fris krijgt. De muren en vloeren bevatten heel veel warmte. Zodra je stopt met ventileren zal de temperatuur weer oplopen.

Wat moet je vooral niet doen met hitte?

Er zijn ook wel wat tips te bedenken wat je niet moet doen. Het gebruik van mobiele airco’s is af te raden. Waarom? Deze voegen meer warmte toe aan de woning dan ze er uit halen. Deze werken vaak met losse, niet-geïsoleerde slangen. Het briesje is verkoelend, maar de woning wordt warmer.

Hetzelfde geldt voor natte lappen. Ja, de verdamping van het water kost heel veel energie en de ruimte koelt dus iets af. Maar de luchtvochtigheid loopt ook op, waardoor de gevoelstemperatuur stijgt. Je huid nat deppen is effectiever.

Ook het sluiten van gordijnen is maar matig effectief. Het voorkomt weliswaar lokale opwarming, maar de warmte ís al door het glas heen gekomen. En zit dus in de woning. Gordijnen houden dit niet tegen.

En de airco gebruiken dan?

Airco’s zijn bewezen effectief. Zelf heb ik airco op alle verdiepingen van de woning. Als ik wil, dan heb ik de hele woning permanent koel en de hitte zó buiten. Lang leve de (split-unit) airco. Ze hebben alleen één nadeel: ze verbruiken een hoop elektriciteit. Minder dan de meeste mensen denken, maar meer dan ik noodzakelijk vind. Pas als de woning boven de 27C komt gaat hier de airco aan. Tot die tijd is het met blote voeten en nachtventilatie heel aardig vol te houden. Ook aan warmte wen je tenslotte.

Laatste puntje: denk je een beetje aan de huisdieren?

Denk je een beetje aan de huisdieren? Onze hond gaat graag in de bijkeuken liggen als het heet is, of in de gang. Daar is het koel (nooit direct zonlicht). En als hij wil staat er altijd drinken klaar. Overdag, zolang het niet té warm is, kan hij vrij naar binnen en buiten lopen want dan staan de deuren immers open.

Cryptocrash: het failliet van de ongevoelige “munt”

Vaste lezers weten het wel: er zijn maar weinig dingen die ik zo achterlijk vind als crypto-currency. En dat is nota bene mijn genuanceerde uiting over de hebzuchtige nonsens die “crypto” heet. Let wel: het gaat mij niet om blockchain-technologie. Maar om de wijze waarop deze nonsens gebruikt wordt.

Crypto zou “het nieuwe geld” zijn. Stabiel, want niet beïnvloedt door centrale banken. Er kan niet zomaar iets worden bijgedrukt. Het zou daarom democratisch zijn, en veilig en een goed alternatief voor goud want het behoudt zo lekker zijn waarde.

De realiteit? De enige dingen die er mee worden afgerekend zijn criminele acties. Ransomware, witwasserij, etc. Normale dingen kun je er niet mee kopen. Het is milieuverwoestend (door de achterliggende inefficënte techniek) en als het van je gejat wordt, heb je geen poot om op te staan. Fijn, die anonimiteit.

Waardevast is het tijdens de pandemie ook al niet gebleken> de volatiliteit van de Bitcoin-koers is nog groter dan die van Just Eat TakeAway! Natuurlijk is het zo dat de bitcoin op het dieptepunt van de afgelopen 2,5 jaar onder de 5000 stond. En dat in dit licht gezien de huidige 24.000 niet zo slecht is.

Maar vergeet niet: het is een gesloten systeem. Er wordt geen waarde mee gecreëerd. Het produceert niets, het betaalt geen dividend. En daarmee is het per definitie een “zero-sum game”: jouw verlies is de winst van een ander en vice versa. Per saldo verdient er helemaal niemand iets mee. En dat is dan weer precies waar geld voor bedoeld is: het is geen beleggingsobject, maar een “store of value”.

Om een goede “store of value” te zijn, zijn er echter wel wat randvoorwaarden:
1. Vertrouwen. Vertrouwen in de organisatie (dat kan een land of centrale bank zijn).
2. Waardevastheid: er moet een voorspelbaar patroon zijn. Goud heeft dit bijvoorbeeld.

Waardevastheid: als iets zeer volatiel is (dwz. dat de waarde snel kan wijzigen), dan is het niet zo interessant om als betaalmiddel te accepteren. Morgen kan het waardeloos zijn. Diegene die het aan jou verkoopt (er mee wil betalen), zal je er op wijzen dat het morgen ook het dubbele waard kan zijn. En daar wringt de schoen! Want als hij (meestal) dat wérkelijk zou geloven, dan zou hij morgen wel terugkomen en de helft bieden, toch?

Defacto is dit hetzelfde als bij aandelenhandel. Jij koopt iets, in de verwachting dat het in waarde zal stijgen. De ander gelooft dit niet meer, en daarom wil hij er vanaf. Het kan zijn dat er iets “gezien” is waardoor hij een andere keuze maakt en dáárom dit specifieke aandeel niet meer wil hebben. Maar in ieder geval is het een soort deal waarbij je beiden blij bent. De ander denkt dat het niet meer waarde op zal leveren en jij denkt dat dit het beste is wat je momenteel met je geld kunt doen. Want anders had je wel iets ander gekocht.

Inmiddels zitten we in een aardige run. Hoe technische analysten (nog zo’n zinloos beroep, waar echt al duizenden studies naar gedaan zijn dat het totale nonsens is) dit noemen interesseert me weinig. Met een lange trendlijn ziet het er goed uit. De vraag is altijd: zijn de mensen die hebzuchtig (en dapper) genoeg waren om op het laagste moment in te stappen, dezelfde mensen die er nu nóg inzitten?

Onderstaande grafiek is wat een bitcoin-lover zal gebruiken: per saldo een flinke winst. Bijna een vervijfvoudiging in iets meer dan 2 jaar. Een geweldige score.

Zelf denk ik dat het anders zit. Bitcoin-bobo is ingestapt in Maart 2020. Met veel lef. Daar zegt hij niet zoveel over. Want het was corona, dus afgezien van wat alternatieve forums online is er niet zoveel over te vertellen. Spectaculair is het allemaal nog niet, in de voorgaande jaren stond het allemaal wel eens hoger.

Maar richting kerst 2020 wordt het stoer. De koersen klimmen richting all-time highs. Zal deze persoon nu nog blijven zitten? Zelf denk ik van niet: als je op het dieptepunt koopt, dan is de kans groot dat je op het hoogtepunt verkoopt.

Maar daarna stijgt het verder! Shit! Een volgende, flinke, piek wordt bereikt. Je wacht ‘m af. Het daalt – en je koopt. Het stijgt verder en vervolgens kan ik deze hele alinea vullen met repeterende stukjes tekst van kopen en verkopen op al-dan-niet-de-juiste-of-onjuiste-momenten.

Moraal van het verhaal? Op een uitzondering na zijn de bitcoin-bezitters van nú, niet diegenen die ze 2 jaar geleden hadden. Een aantal zijn geknipt en geschoren door eerdere verkeerde momenten, en een aantal zijn er rijk geworden. De eersten houden grotendeels hun mond, de tweede schreeuwt van de torens. Een derde categorie is alles kwijt en klaagt bij centrale banken voor meer bescherming. Ja, echt, dat gebeurt!

Ondertussen, bij de democratische, meest ethische munt ooit, die ongevoelig is voor inflatie en centrale banken:

Hoe zou het ondertussen zijn met Peter, een daghandelaar die soms wel 150 EUR per dag verdient?

Ik denk dat hij peentjes zweet.

Is men er nu écht klaar mee?

Wanneer zou bij mensen het besef doordringen dat er nooit betaald gaat worden met crypto-currency? Dat alle papieren voordelen vooral op papier een voordeel zijn, maar in de praktijk helemaal niet? Het is géén inflatie-hedge, het is niet ongevoelig voor de centrale banken en als je geen stroom of internet hebt kun je er niets mee. Een dystopische wereld zou dus tamelijk balen zijn voor de zolderkamercrypto-nerd.

Of zou er toch nog een groep zijn die het volhoudt? Dat je hier echt geld mee “kunt verdienen”?
Zelf vrees ik dat er een aantal mensen zal zijn die hier toch nog geld in gaat stoppen. Ze denken nu de dip te kopen. En misschien krijgen zij gelijk. Misschien ook niet. Want de realiteit is dat steeds meer mensen het financieel moeilijk krijgen en dan nog steeds eerder er voor kiezen om hun crypto-portemonnee te legen dan hun echte spaarrekening te plunderen.

Disclaimer: ik heb geen enkel belang bij crypto-currency. Nu niet, niet gehad en ik zal het nooit hebben. Iedere conclusie die je trekt over crypto-currency adhv. mijn rant, is je eigen conclusie. Doe er mee wat je wil.