Bakfiets elektrificeren

Geldsnor!

De afgelopen jaren heb ik regelmatig geschreven over onze bakfiets. Die hebben we enkele jaren geleden gekocht en is er een voor “echte mannen”. Maar ook Lieftallige Echtgenote gebruikt deze wel eens: er is geen elektrische ondersteuning.
En bakfietsen (het is een tweewieler) zijn zwaar en vangen veel wind. Bovendien is het zadel niet verstelbaar (nee, echt niet. Ik heb alles geprobeerd tot een lasapparaat aan toe). De zithouding is dus niet optimaal.

We gebruiken de bakfiets regelmatig, maar dit zware trappen voorkomt toch dat we grotere stukken afleggen met de bakfiets. 5 tot 10km is prima te doen, verder wordt een uitdaging. Zo ontstond het idee om de bakfiets te elektrificeren.

Daarvoor zijn ombouwkits te koop. Kosten: een kleine 1000 EUR, maar dan moet je het wel zélf ombouwen. Of dat in de praktijk haalbaar zou zijn weet ik niet.
Maar zou het überhaupt een goed idee zijn?

Kosten van auto vs. bakfiets

Het gebruik van de auto heb ik al eens uitgerekend. Die liggen rond de 10ct per km (5.6ct voor de km’s en 2ct voor de brandstof, tot 10ct voor de brandstof als we benzine gebruiken). Omdat het een lease-auto betreft hou ik alleen rekening met de “opportunity costs” van het maken van minder kilometers (de genoemde 5.6ct per km).

De bakfiets hou ik op 0 qua variabele kosten. Het elektriciteitsverbruik is verwaarloosbaar en zo ook de kosten voor onderhoud en afschrijving. De 1000EUR voor de ombouwset neem ik boekhoudkundig in 1x in de kosten en worden dus niet afgeschreven.

De snelle rekenaar heeft gezien dat de terugverdientijd in kilometers gemeten ongeveer 10.000km is.

Holy moly! 10.000km! Dat betekent ongeveer 1000 dagen (!) mijn dochter ophalen op het kinderdagverblijf. Gezien zij slechts 2 dagen per week naar de opvang gaat, en dit nog maar 2 jaar zal doen, gooit direct vrij veel roet in het eten. Immers, we besparen hooguit 2000km (fors minder feitelijk, want met mooi weer in de zomer haal ik haar nu ook met de bakfiets op).

Nu zou je kunnen zeggen: maar dan komen er méér afstanden binnen bereik. Tsja, in theorie wel. Maar er zijn geen afstanden van 10km die we rijden. Alles is in ons dorp, of direct een stuk verder weg en niets daar tussenin.

Feitelijk betekent dit dat het een onverantwoorde uitgave is. Er is geen enkele kans dat wij 10.000km uitsparen. Het zou pas interessant zijn als we hiermee een tweede auto uitsparen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

4 gedachten over “Bakfiets elektrificeren”

  1. Het is misschien niet te verantwoorden, maar er zijn wel leuke dingen mee te doen. Bafang-motoren kunnen bijvoorbeeld ook op 48v en als je de goeie hebt leveren ze dan ongeveer 1000watt.

    Is even knutselen, en afstellen met de laptop, maar dan heb je wel een hele grote big smile elke keer als je opstapt. (En dochterlief ook, als ze instapt.)

    60km/h lijkt me goed haalbaar. Ik zou dus ook even zoeken naar grote schijfremmen.

    Sorry, boys-will-be-boys!

  2. 2 gedachten die ik had:
    – Het is hartstikke leuk om de bakfiets om te bouwen, dus het is ook een soort van hobby. Mits je er natuurlijk tijd voor hebt.
    – De bakfiets krijgt meer waarde, dus als je hem na 2 jaar zou verkopen als je hem niet veel meer verwacht te gebruiken, kan het zijn dat hij ook 600(????) meer waard is…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *