Bezuinigingen

Geldsnor!

Gister hebben mijn Lieftallige Echtgenote en ik ons maandelijks financiële overleg gehad, en een aantal dingen besloten. We gaan strakker sturen. Bam!

We hebben weliswaar een uitstekend overzicht in onze financiën en geen enkel probleem om rond te komen of geld over te houden. Maar het kan en moet beter.

Vanaf nu gaan we werken met strakkere budgetten en dus minder uitgeven. De post “diversen” gaat strakker georganiseerd worden. Het is een verzamelpost met onder andere hondenkosten. Daar bezuinigen we niet op. Maar wel gaat het videoland abonnement de deur uit om maar iets te noemen.

Ook het boodschappenbudget kan strakker. We hebben steeds minder luiers nodig, maar ook minder babyvoedsel. Potjes, poeder. Dat soort kneut. En veel ouders zullen toch wel herkennen: wat je zelf voor de baby maakt eten ze niet, maar het potje babyvoeding wel. De krengen :-).

Ook het vakantiebudget gaat er aan geloven. Iets dichterbij en zonder tolwegen. Dat scheelt veel…en de leaseauto gaat mogelijk op de schop.

Laatste twee: vrouwlief gaat meer werken wellicht (al is dat zuiver toeval) en alles wat ik meer verdien dan mijn 3-daagsr werkweek oplevert wordt linea recta geïnvesteerd in mijn eigen bedrijf.

Ok, allerlaatste puntje: afgezien van wat schilderwerk worden er geen nieuwe projecten aangenomen in Huize Geldsnor. Voor nu is het klaar. Geen nieuwe kozijnen, toiletten, warmtepomp etc.

Auteur: Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

12 gedachten over “Bezuinigingen”

  1. Hi Geldsnor, dank voor het delen van de notulen van het overleg 🙂
    Best wel forse beslissingen vind ik zelf, maar aan de andere kant overzienbaar. Heb je nu volle focus op realiseren van kapitaal voor je (toekomstige) eigen bedrijf? Of is er een andere redenen voor deze ommezwaai?

    1. Overzienbaar, maar wellicht noodzakelijk. Inderdaad als voorbereiding op het realiseren van kapitaal. Alles wat ik niet nodig heb, hoeven we niet te verdienen.

  2. Tussen de regels door lijkt het erop dat je je cashflow-out aan het omlaag managen bent.

    Misschien is het een optie om de afkoopsom van het leasecontract van de auto te besteden aan het aflossen van de studielening. Dan gaat je casflow-out ook omlaag, maar dan heb je geen kosten waar geen opbrengsten tegenover staan. (opbrengst in deze is gebruik van leaseauto). Zeker als er alsnog een tweede auto voor terugkomt. Het is aannemelijk dat over de periode dat het leasecontract nog gelopen zou hebben, de “TCO van de ‘nieuwe’ tweede auto vermeerdert met de afkoopsom minus de KM-teruggave” overschrijdt.

    En uit nieuwsgierigheid: Waarom geen warmtepomp? Dat ding zou zichzelf in maandlasten toch terug moeten verdienen?

    1. ok, laatste stuk tweede alinea klopte niet…

      Het is aannemelijk dat over de periode dat het leasecontract nog gelopen zou hebben, de TCO van de ‘nieuwe’ tweede auto vermeerdert met de afkoopsom, de som van de resterende termijnen minus de KM-teruggave overschrijdt.

    2. Auto: de afkoopsom van de leaseauto is negatief. Je betaalt dus om er vanaf te komen. Het is onmogelijk om met iets wat ik aan Partij X moet betalen, ook partij Y te betalen. Pas als Partij X mij betaalt, kan ik daarmee partij Y betalen.
      Overigens is het qua formaat de “eerste auto”, ivm. het zeer regelmatig trekken van aanhanger. En als ik mijn werkgever verlaat, ben ik ook die zakelijke auto kwijt…
      Bij ons gasverbruik is de terugverdientijd letterlijk “eeuwig”. We gaan uitkomen op minder dan 500m3 gas per jaar, wat momenteel minder dan 400 EUR kost op jaarbasis. Dit vervangen met warmtepomp (COP5) betekent 1000kwh extra, ofwel 150 EUR. Besparing is 250 EUR per jaar. Investering is > 10.000 EUR en terugverdientijd dus 40 jaar: langer dan de levensduur.
      Met gasprijs 2 EUR kom ik uit op 850 EUR besparing en terugverdientijd in ongeveer 11-12 jaar. Dat is geen verantwoorde uitgave, zeker als je bedenkt dat ons gasverbruik nog altijd dalende is. Ons gasverbuik in de periode oktober 2019-april 2020 was 954m3. Dezelfde periode een jaar later 634m3.
      In dezelfde periode van nu (dus oktober 2021 t/m vandaag) zit ik op -248m3 ten opzichte van vorig jaar en -380 tov. 2019-2020.

      1. Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoel “in plaats van”.

        Afkoopsom privatelease-auto zijn kosten. Lening afbetalen is een vermogensmutatie. Doordat je aflossingsverplichting afneemt, daalt je maandelijkse cashflow-out.

        Je zal het sommetje wel gemaakt hebben, maar van een afstandje lijkt het niet haalbaar om het afkopen van een leasecontract + TCO vervangende auto voordeliger te laten zijn dan afrijden contract. Door de eenmalige lasten van de afkoopsom worden de maandelijkse lasten daarna wel lager, maar de het totale plaatje wordt niet beter. Hooguit als je onderscheid maakt tussen capex en opex en je budgetten niet over kan hevelen. Ik vermoed echter dat de controller bij jullie thuis niet zo rigide is. 😉

        Mocht het drukken van de maandelijkse lasten toch wenselijk zijn, dan is de vermogensmutatie zoals hierboven omschreven een mooie manier om kosten binnen huidige situatie optimaal te houden, cashflow-out te verlagen en je solvabiliteit te verbeteren. Is maar een idee…

        Tav die warmtepomp: tsja, dat is waar mijn sommen ook op uit komen. Ik hoor echter zo vaak dat een warmtepomp zo ontzettend voordelig is, dat ik dacht dat mijn situatie wel heel uniek zou zijn.

      2. “Je zal het sommetje wel gemaakt hebben, maar van een afstandje lijkt het niet haalbaar om het afkopen van een leasecontract + TCO vervangende auto voordeliger te laten zijn dan afrijden contract. Door de eenmalige lasten van de afkoopsom worden de maandelijkse lasten daarna wel lager, maar de het totale plaatje wordt niet beter. Hooguit als je onderscheid maakt tussen capex en opex en je budgetten niet over kan hevelen. Ik vermoed echter dat de controller bij jullie thuis niet zo rigide is. 😉”

        Dat klopt volledig. Het is gunstiger om het contract uit te rijden, en daarna de betaling te ontvangen van de minder gereden kilometers. Daar kopen we vervolgens een auto van, als dit contract afgelopen is.
        De afkoopsom is 40% van de openstaande termijnen – de rest is feitelijk verzekering en wegenbelasting die ik linksom of rechtsom terugkrijg.
        Onze controller thuis zal het nog wel trekken. Maar de CEO, aka “Lieftallige Echtgenote” vraagt simpelweg of het enig verschil maakt “onder aan de streep” en op welke termijn.

        Tav. warmtepomp: het is een beetje het paradigma van de warmtepomp. Woningen die voldoende geschikt zijn hebben een zeer laag verbruik. Woningen met een hoger verbruik zijn vaak niet geschikt, ondanks de korte terugverdientijd puur naar gas kijkend…

    1. Het zal vooral opleveren aan “minder uitgeven”. Het gaat met alle plannen namelijk ook zeer aannemlijk zijn dat ik zelf een stuk minder ga verdienen, omdat startende ondernemers nu eenmaal doorgaans niet de hoofdprijs verdienen.
      Maar het maakt het wel makkelijker om te realiseren.

    2. Dat is altijd mogelijk, maar dan is het een keuze geweest. Dit jaar zal in het teken staan van ófwel ondernemen, danwel elders werken.

  3. Succes ermee!
    Ben benieuwd naar het resultaat.
    Heb je een bepaald doel (in euro’s per maand vb) in gedachten? Hoe ga je het uitgespaarde geld wegzetten? Aandelen, obligaties, spaarrekening?

    1. Investeren in ons eigen bedrijf. Tot op heden hielden we iedere maand ongeveer 3400 EUR per maand netto over. Dat is gelijk aan onze vaste lasten. De uitgaven zullen sterk beperkt worden, maar mijn inkomsten ook. Het doel is dus om zo vrij mogelijk te kunnen ondernemen, zodat zoveel mogelijk geld in de onderneming blijft cq. dat er minder extern kapitaal aangetrokken hoeft te worden of met lagere risico’s.

Reacties zijn gesloten.