Om met de deur in huis te vallen, mocht je het je afvragen: ik heb geen enkele intentie om een carriere-blogger te worden. Ik heb teveel realiteitszin daarvoor en heb teveel tijd en moeite geïnvesteerd in mijn carriere en beroepskeuze om te kiezen voor een digitaal leven. Realiteitszin betekent in dit geval dat ik het op voorhand als niet plausibel vind om voldoende geld te verdienen met een blog: ik heb een groot gezin, een grote kinderopvang-rekening en een hypotheek. Maar ook zal het mij niet voldoende uitdaging bieden om het lang vol te houden. Ik blog om mijn gedachten te stroomlijnen en te spuien, en om daar eventueel feedback op te krijgen. Als ik daar iets aan overhoud (want zoals je wellicht opvalt staan er wel advertenties op deze site, al begrijp ik iedereen die een adblocker zoals Ghostery gebruikt volledig!) is dat mooi meegenomen, maar nimmer het doel.
Laten we beginnen met het antwoord: natuurlijk kun je geld verdienen met je blog. De vraag is of het een substantieel bedrag is. Ik onderscheid 3 categoriën:
1. Hobby-bloggers (zoals ik) waar de advertentie-inkomsten de hosting betalen.
2. Bijverdienste-bloggers: waar je een substantiële inkomstenstroom hebt (een paar honderd euro per maand) waardoor het een echte bijverdienste is, maar geen hoofdinkomen).
3. Carriere-blogging: het doel is een primair inkomen te vergaren. Dit zijn er maar weinig in Nederland, ongeacht het onderwerp. Er zijn er ongetwijfeld enkelen die zich voordoen als “categorie 3”-bloggers, maar die feitelijk de 1 of 2 niet overstijgen. Daar heb ik geen last van.
Wat levert een blog op?
Ongetwijfeld zijn er al duizenden posts zoals deze geschreven. Maar nog nooit door mij, dus doe ik het toch. Want ik heb daar zin in, en zit momenteel in een veel te lange, veel te saaie, Teams-call die echt helemaal nergens over gaat. Maar soms moet ik “Ja” en “Uhuh” zeggen.
Er zijn diverse inkomstenbronnen voor blogs:
1. Advertenties (meestal via AdSense)
2. Affiliate Marketing (bol.com links en dergelijke)
3. Sponsored Content (betaalde artikelen over een dienst of product)
4. Memberships -> hoef je niet aan te denken zolang je niet HEEL groot bent. Feitelijk kun je betwisten of het dan nog een “blog” is…
De inkomsten van iedere categorie worden bepaald door 2 dingen: hoeveel bezoekers je hebt (en hoeveel daarvan zijn uniek) en de “Click-Through Ratio” ofwel CTR. Dit wordt uitgedrukt doorgaans in RPM: Return Per Mille, ofwel hoeveel geld je krijgt per duizend impressies.
Advertentie-inkomsten
Vooral bij advertenties zie je dat hier een asynchrone relatie tussen zit: dagen met weinig bezoekers betalen onevenredig veel minder dan dagen met veel bezoekers. Het algorithme bepaald dat als er veel bezoekers zijn, de advertenties meer waard zijn: een hogere Cost Per Click, ofwel CPC. Sommige adverteerders hanteren criteria om te voorkomen dat hun advertenties op lage kwaliteits-pagina’s terecht komen (met weinig verkeer, doorgaans).
Helaas verhindert de “user policy” van advertentie-aanbieders om deze informatie openbaar te maken. Voor websites tot 2500 pageviews per maand schat ik de RPM op 0.30 tot 0.70 EUR en voor beter presterende websites (>30.000 pageviews per maand) hanteer ik 2 EUR. Ongetwijfeld zijn er websites die beter presteren, maar laten we zeggen dat ik dit kan onderbouwen zonder de user policies te overtreden.
Affilliate Marketing
Affilliate Marketing hangt af van de CTR én wat iemand uiteindelijk daar koopt. De opbrengsten schijnen groot te kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee, want ik heb het nog nooit tot een succes kunnen maken.
Ten eerste heb je een goede CTR nodig: reken op maximaal 2% van de unieke bezoekers. Van hen koopt wellicht 1 op de 10 daadwerkelijk iets, voor gemiddeld 30 EUR. Het is maar een stelpost…Met 10.000 unieke bezoekers per maand hebben we het dus over 200 kliks, en 20 transacties. Dat levert de aanbieder 600 EUR omzet op. Het commissiepercentage ligt (afhankelijk van de categorie etc.) rond de 6%. In dit rekenvoorbeeld hebben we het dus over 36 EUR.
Sponsored Content
Gesponsorde artikelen zijn altijd een risicootje, vind ik zelf. Zo moet je (vind ik) achter de inhoud staan. Tot op heden heb ik nog nooit een gesponsord artikel geplaatst, maar eerlijk gezegd is de vraag me ook nog nooit gesteld. Ik heb een blogpost gevonden van Blogtrommel over wat je kunt vragen voor een gesponsord artikel. Het minimum is schijnbaar 50 EUR. Daar gaan we voor, vermeerderd met 10 EUR per 1000 unieke bezoekers per maand.
Oké. Dus wat levert een blog op?
Het mooie aan de inkomstenbronnen is dat het een het ander niet uitsluit. Je kunt prima én advertenties hebben én affiliate marketing én sponsored content plaatsen. Uiteraard heb ik een en ander geplot.

In bovenstaande grafiek zie je mooi hoe het kan werken met grote getallen. Dat zijn ook de plaatjes die je ziet en hoort van mensen: met honderdduizenden unieke bezoekers per maand kun je mooie bedragen verdienen. Althans, omzetten. De realiteit is nét iets anders. Vanaf meer dan 10.000 bezoekers per maand is het voor veel bloggers denk ik al redelijk succesvol. Velen halen dat niet en stoppen. Zeker als je uit bent op “makkelijk geld verdienen met een blogje” kom je van een koude kermis thuis.

The Valley of Death
Een bekend fenomeen bij startups is “the valley of death”. Dat is bij bloggers niet anders. Je hebt een goed idee, en maakt kosten. Maar gaandeweg moet je een keuze gaan maken: overstijgt mijn idee de hoeveelheid tijd die ik er aan kan en wil besteden? Want het verkrijgen van véél bezoekers kost véél tijd en inspanning. De kosten gaan ver voor de baten uit. Want hoewel je de inkomstengrafiek lineair kunt plotten is de tijdas heel anders. Feitelijk werkt het precies andersom dan met geld. Met geld is de eerste honderdduizend EUR een stuk lastiger dan het 2e miljoen. Maar bij een blog zijn de eerste honderdduizend bezoekers een stuk eenvoudiger dan een miljoen.
Voor een career-blogger moet je dus een keuze maken: kun je die hoeveelheid tijd er aan besteden? Is het onderwerp interessant genoeg om zoveel mensen te bereiken? En wat is een fatsoenlijk inkomen?
Als ik mijn huidige (fulltime) inkomen wil evenaren met omzet, dan heb ik met deze aannames bijna 300.000 bezoekers per maand nodig. Dat zijn er nogal wat!
Een voorbeeld uit de praktijk
Recentelijk presenteerde het bedrijf IEX Group zijn resultaten. IEX is een (internationale) website met beleggersinformatie. Al lang actief, gerenommeerd en bekend. Een “online provider van content”. Feitelijk een zeer uit de kluiten gewassen Blog (niet bedoeld als diskwalificatie). Zoals ze zelf claimen bereiken ze “2 miljoen beleggers in Nederland en België. Hun omzet is 4.1 miljoen EUR in het jaar 2020. (0.082 per bezoeker, let op, opent PDF met jaarverslag ;-)).
Zij hebben volgens dit verslag 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand en 50 miljoen pageviews. In mijn “rekenmodel” zou dit uitkomen op een omzet van een kleine 1.4 miljoen EUR (0.028 per bezoeker).
Het is dus veilig te stellen dat er een flinke afwijking naar boven is: naarmate de website groter is, wordt er meer verdient. Zo behaald IEX een omzet van 2.9 miljoen EUR aan advertenties en 1.2 miljoen EUR aan betaalde content (abonnees). Er is dus een flinke hockeystick. Maar: zij hebben 18 mensen in dienst.
Wil je een categorie 3-blogger worden? Succes, sterkte en hard werken!
Ook ik val in categorie 1. Weliswaar niet om de hosting te betalen, want die betaald Google voor mij, maar als klein extraatje voor de tijd die ik eraan spendeer. Dit enkel en alleen via Advertenties.
Affiliate marketing, sponsorde content….. nee dank je. Ik wordt kriegel van al die blogs die alleen schrijven om weer Affiliate marketing links te kunnen droppen (ik denk dat we allemaal wel weten welke blogs dat zijn). Is het slim van ze om zo meer geld te verdienen? Zeker, maar het doet in mijn ogen afbreuk aan je echte bericht, want je probeert je verhaal zo te buigen dat het beter is voor je affiliate links en SEO.
Ik blijf lekker bloggen op de manier zoals ik het wil zonder die nonsense. Heerlijk vrij en zonder verplichtingen of noodzaak, gewoon omdat ik het wil.
Och, ik experimenteer wel eens met wat affiliate links, maar nooit met het doel óm een affiliate link te droppen. SEO doe ik eigenlijk helemaal niets mee op dit blog. Als m’n hobby maar kostenneutraal is. En als het wel iets kost onder de streep, is het ook prima.
Maar inderdaad zijn er bepaalde blogs, zelfs enkelen die zich presenteren als “fulltime blogger”, waarbij je op basis van de (geschatte) bezoekersaantallen al kunt zien dat het eigenlijk geen echte boterham oplevert. Maar dat is een ieder zijn vrije keuze. Maar het is denk ik verrekes hard werken om dan een fatsoenlijk inkomen over te houden. Al hangt dat natuurlijk weer af van hoeveel je nodig hebt. Mijn (en ook jouw) referentiekader voor een goed inkomen zijn dan toch anders…
Haha, inderdaad. Ons referentiekader is inderdaad iets anders wat een goed inkomen is. Daarnaast geldt wel dat wij beide met veel minder toekunnen dan wat er daadwerkelijk binnen komt en dus ook van lagere inkomsten zouden kunnen leven. Maar rondkomen van een blog in het Nederlands…… Dan moet je ook andere snabbels ernaast hebben. De markt in Nederland is veel te klein om echt een goede boterham te verdienen aan een blog alleen.
Met die extra snabbels maak je er ook meteen veel meer werk van (en zeker meer dan 40 uur om het goed te doen) waardoor je uurloon sowieso weer enorm achteruit gaat en je jezelf wederom kan afvragen of dit is wat je van te voren beoogd had…
Nou goed, zoals je zegt, ieder mag dit zelf bepalen, maar het is inderdaad niet voor niets dat ik in mijn 9 jarig bestaan als blogger veel mensen heb zien komen en gaan.
Ik heb maanden met 220.000 pageviews, meestal minder, maar niet minder dan 150.000 per maand.
Toch …. meer dan een mooi zakcentje haal ik er inderdaad niet uit. Ik zie het bloggen als een leuke hobby.
Dat het niet meer verdient, komt misschien omdat ik alleen gebruik maak van reclame via AdSense en me verder helemaal vrij voel om over diverse onderwerpen te bloggen.
Adsense beperkt mij trouwens wel enigszins: want in het kader zuinig op je lichaam maakte ik blogjes over het effect van roken en longkanker. AdSense vond de foto’s van zieke longen aanstootgevend en ook de foto die ik ooit plaatste bij een stukje over een operatie aan mijn hand. De foto liet een hand met vers litteken zien. In mijn ogen niet bloederig of aanstootgevend, gewoon een litteken 10 dagen na een kleine operatie, maar AdSense vond van wel en of ik de foto maar even wilde verwijderen.