De ondoorgrondelijke auto: storing

Geldsnor!

Sinds mei rijden wij een Peugeot E-208. Een elektrische auto dus, als opvolger van onze Zoë. Wij zijn van de types “Once you go electric, you never go back”. De stilte, het comfort, de snelheid en het nooit meer hoeven bezoeken van een tankstation is heerlijk. Tot nu toe heb ik 3x gebruik gemaakt van een Fastned. Alle andere keren vertrek je gewoon met een “volle tank”.

We hebben de allergoedkoopste uitvoering gekozen, in de kleur wit. Daar hebben we niet voor hoeven bijbetalen. Er zit geen navigatiesysteem in, geen elektrische ramen achter, geen stoelverwarming, geen adaptieve cruise control, geen parkeersensoren, geen achteruit-rijcamera. Niets extra’s. De adaptieve cruise control mis ik wel, overigens. De rest niet. Ik zit zelf nooit achterin, en de kinderen hoeven de ramen niet te openen. En als ze dat wél willen, dan kunnen ze slingeren. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

Geen navigatiesysteem is een keuze: er zit (standaard) namelijk Carplay (voor Lieftallige Echtgenote handig met haar Crapple Cryphone) en Android Auto (voor mijn jopie-goedkopie-nokiaatje-die-niets-mag-kosten). Nadeeltje: Android Auto functioneert niet. Gewoon niet. En het ligt niet aan het kabeltje, of aan de telefoon: in de andere auto doet deze het namelijk wel gewoon, met dezelfde kabel en telefoon. Idem dito bij een huurauto onlangs (mei) in de VS.
Uiteraard ben ik er mee teruggeweest bij de dealer, maar die claimt er niets aan te kunnen doen. Prima, ik ken de weg toch wel. Dus ik mis het niet zo. Al mis ik nu wel al mijn puntenopbouw in Waze (ik heb een kroontje!).

Maar nu was er iets ernstigers aan de hand. De auto gaf een storing aan. Zo’n storing met rode lampjes: probleem in de elektrische aandrijving, kijk in het instructieboekje. Dit boekje (wat geen boekje is, maar een webpagina) geeft vervolgens aan: bel de dealer.

Lekker behulpzaam, daar kan ik dus niets mee. Maar, wacht eens even! Toen ik de auto afkoppelde van de lader, brandde daar een rood lampje (op de auto, bij de stekker). Hé. Een hypothese begon vorm te krijgen.

De hypothese is als volgt: de auto houdt er niet van om de controle kwijt te zijn. Mijn auto is een control freak, net als zijn eigenaar! Ik had de laadpaal namelijk zó ingesteld dat deze op het goedkoopste moment zou laden, maar niet helemaal vol. Dus de betreffende nacht begon deze om 03:00 te laden, tot 06:00. Daarna liep het tarief (sterk) op, en een volle auto is geen noodzaak voor dagelijks verbruik. Na 3 uur laden zit er ruim 30kWh in, genoeg voor ongeveer 200km.

De potentiële oplossing was de auto opnieuw aan de lader te hangen (na vrouwlief op pad geholpen te hebben in de andere auto, we willen haar patiënten niet laten wachten). En dan de áuto te laten bepalen dat de laadsessie is afgelopen.
Dus ik start de auto na het afkoppelen van de lader. Ik moest namelijk naar kantoor. En warempel: de storing is verdwenen! Ik hang mijn telefoon aan de oplader (USB van de auto). En wat denk je? Welkom bij Android Auto!

Het ding repareert zichzelf!

Lessons learned: laadsessies zijn nu zó ingeprogrammeerd dat de auto volgeladen wordt. Inmiddels is het al enkele dagen geen probleem meer…

Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

5 gedachten over “De ondoorgrondelijke auto: storing”

  1. Mijn eerste gedachte was, inderdaad dat het met je laadpatroon te maken had, en na het lezen was het ook zo 😉
    Hoe slimmer de auto met al die elektronica hoe minder je zelf kan bepalen en hij het allemaal niet meer snapt of in een error uitkomt.

    Wat ik overigens wel ergerlijk vind, en jij ook, dat ze nergens duidelijke beschrijvingen van de problemen neerzetten. Dit is binnen de IT ook altijd een ondergeschoven kindje maar iets waar ik mij altijd hard voor maak aangezien descriptive foutmeldingen A. De gebruiker vertellen wat er is en vaak het zelf kan oplossen. B. Bij tickets het heel helder is wat er aan de hand is en daardoor de oplossing veel sneller gevonden kan worden wat weer tot tevreden klanten leidt. Of de overtreffende trap, automatische retry functies die inderdaad zorgen voor herstellend vermogen, bijv een bitje of byteje die niet aankomt door reden X of Y. Geef in sommige gevallen een retry en programmeer daar omheen.

    Zeker bij elektrische auto’s is het gewoon een computer op wielen en zou dit ook het principe moeten zijn wat veel ellende scheelt.
    Alleen ja, kost geld he….

    1. Het kost geld, maar hoeveel mensen zouden hiervoor klakkeloos de dealer bellen? Het is immers toch garantie! Dat kost ook geld.
      Maar gelukkig is het opgelost. Wel grappig: uitgereken de Zoë (met afstand de slechtst geprogrammeerde auto ooit) kon hier wél tegen.

      1. Haha, tja, waarschijnlijk hadden ze daar de “stroomonderbreking” als normaal afgedaan. Het doet natuurlijk ook niets af aan of je auto wel of niet kan rijden.

        Maar inderdaad, mensen bellen de dealer en dat kost geld of de ANWB….

      2. Het verontrustende is dat de auto zégt dat ie niet kan rijden, omdat er iets mis is met de aandrijving. Maar ik zou denken: dit is toch een eenvoudige failure mode om in te programmeren? If > power cut supply side > reboot system. Zoiets, ik ben geen programmeur.
        Want wat moet je nu als je bij een openbare laadpaal staat en de stroom valt gewoon uit? Dan krijg je dus ook die foutmelding.
        Voor de elektrorijders: het gaat wél goed als je een openbare laadpaal afschakelt met een pasje: dan krijgt de auto de mededeling dat de stroom gáát stoppen, en is er niets aan de hand. Maar mijn laadpaal geeft geen melding aan de auto en stopt gewoon met leveren :-).

  2. Wel heel fijn datíe het toch doet en je zelf`de gebruiksaanwijzing`hebt (uit)gevonden van de auto bij het stopzetten van de stroom levering.

Reacties zijn gesloten.