De perverse culminatie van de consumptiemaatschappij: Black Friday

Het is weer eind november. Sinds enkele jaren het domein van de schreeuwende winkelketens die er alles aan proberen te doen om hun spullen te slijten. Aan jou, als consument. Black Friday. De dag dat massaal allerlei kneut (en niet-kneut) verkocht wordt onder bizarre kortingen.

In deze dagen is er niets meer te vinden van duurzame ambities van winkelketens, of van de consumenten die het kopen. Die nieuwe telefoon/computer/jutezak of weet ik veel wat die je nu wordt aangepraat. Het hele jaar heb je het eigenlijk niet nodig gehad. Vaak zijn het ook helemaal geen aanbiedingen voor “alleen vandaag”. Zo kom ik een Samsung Galaxy Tab S7 FE 64GB Wifi Zwart tegen op Coolblue, voor 449 EUR. Dat kostte deze een week geleden ook al. Nu is het verneukeratieve (mooi woord!) dat de “korting” wordt gegeven ten opzichte van de adviesprijs van de fabrikant – die buiten Black Friday ook al niet gevolgd werd.

Black Friday is voor mij sinds enkele jaren de herinnering dat het gros van de mensen helemaal niet minder wil consumeren, dat (die groep) men het niet slecht heeft en dat duurzaamheid en spaarzaamheid voor anderen bedoelt is.

Zelf walg ik er van en doe ik er principieel niet aan mee. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat ik in vredesnaam nodig zou hebben. Toegegeven, ik heb al het nodige aan apparatuur. Er staan 3 tv’s in huis (nuja, eentje hangt er in de overkapping zodat ik kan zien waar ik fiets), een fietstrainer, een MS Surface, 2 smart watches (vrouw 1, ik 1), ereaders (beiden 1) en een laptop (die van de zaak tel ik niet mee). Ik ben dus feitelijk al erg genoeg. En moet dus ook met de hand in eigen boezem (al is het leuker om die in de boezem van een ander te steken, maar dat terzijde) in de spiegel te kijken.

Geldsnor: je bent zelf een consumerende kapitalist. C’est vrai.

Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

2 gedachten over “De perverse culminatie van de consumptiemaatschappij: Black Friday”

  1. Geef er een andere draai aan: verkoop juist deze week iets, op Marktplaats of een of andere veilingsite. Kopers zijn makkelijker aan ‘t geld uitgeven, deze weken. Gegarandeerd hogere opbrengst.

  2. Ik heb een lijstje met de daarbij behorende prijzen. Alleen als echt iets in de aanbieding is op Black Friday zal ik overgaan tot kopen. Ik koop al diverse jaren achter elkaar bij een beter kledingmerk diverse shirts met een korting van 25%. Op die manier kan ik toch kwaliteit kopen met mijn kleine budget.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *