Een elektrische auto: goed idee bij deze brandstofprijzen?

Geldsnor!

Zoals mijn vaste lezers weten, rij ik al jaren elektrisch. Geen Tesla of zoiets exotisch, maar gewoon een simpel klein ding. We rijden ook heel wat kilometers op jaarbasis: pre-corona een dikke 80.000 per jaar met z’n tweetjes. Nu is dat sterk gereduceerd, maar nog altijd een stuk meer dan de gemiddelde Nederlander.

Mijn vaste lezers weten echter ook dat ik mijn werkgever ga verlaten. En dit houdt automatisch in dat ik mijn lease-auto moet inleveren. En dat we dus de kilometers die we er nu mee rijden, zullen rijden met een andere auto. We hebben al een auto, namelijk de veel te dure private lease PHEV die dus ook gedeeltelijk elektrisch rijdt. Met ons huidige rij-karakter zelfs 98%. Maar als we meer rijden, zakt dat percentage behoorlijk naar beneden: op de accu kom je ongeveer 50km ver en de dagen dat we rijden, rijden we ongeveer 200km per dag. Dat schiet dus niet op. De overige kilometers zijn dan allemaal op benzine.

En uiteraard als deze auto er niet staat omdat de ander er al mee weg is, dan moeten overige lange-afstands-vervoersbehoeften ingevuld worden met een andere auto. Voordat iemand begint over OV: da’s hier op het platteland écht geen optie.

Elektrisch of benzine? Korte rekensommetjes

Een aantal kort-door-de-bocht rekensommetjes. Reken je mee? We bereken de marginale brandstofkosten.

Een kleine benzine-auto heeft een verbruik van ongeveer 5.5L op 100km. Dat is bij een prijs van 2.20 EUR per liter 12.10 EUR per 100km.

Een vergelijkbare elektrische auto kent een verbruik van ongeveer 17kwh per 100km. Dat is echter een getal voor amateurs die zelf niet elektrisch rijden. Autojournalisten bijvoorbeeld. Het is een getal waar je geen klap mee kunt. Klinkt dat gek? Als je zelf niet elektrisch rijdt wel…

Er speelt namelijk nog zoiets als “laadverlies”: de auto opladen doe je niet met 100% efficiency. De kabel wordt warm, er is weerstand en de AC (wisselstroom) uit je stopcontact moet omgezet worden in DC (gelijsktroom) in de auto. Het verlies bij onze huidige auto is (maar liefst!!!) 20%. Bij nieuwe auto’s is dit iets minder, en ik ga uit van 10% totdat ik zelf cijfers zie die beter zijn.

Je komt in de praktijk uit op 18.7kwh/100km. Wat dat kost, hangt af van je eigen tarief. Ik kan rekenen met 3 tarieven:
1. Het teruglevertarief. Elektriciteit die ik niet zelf verbruik zou ik anders “verkopen” aan de energiemaatschappij en daarvoor krijg ik een terugleververgoeding van 11 cent. We hebben immers zonnepanelen.
2. Het contracttarief: We betalen nu 0.22 EUR per kwh. (tot oktober)
3. Het productietarief. Onze zonnepanelen hebben 9600 EUR gekost, en produceren ongeveer 9800kwh per jaar. Ze gaan 25 jaar mee, en leveren in die tijd ongeveer 237.000kwh op. Ook moet de omvormer na 15 jaar vermoedelijk vervangen worden (1000 EUR). In totaal hebben we het dus over 10.600 EUR voor 237.000kwh. Dat is 4.4ct per kwh!

De kosten zijn dus:
Scenario 1: 0.11EUR*18.7kwh= 2.057 EUR / 100km
Scenario 2: 0.22€ * 18.7kwh = 4.114 EUR/ 100km
Scenario 3: 0.044€*18.7kwh = 0.8228 EUR/ 100km.

Resumé: een benzine-auto kost 12.1 EUR /100km. Een elektrische auto bij onze huidige tarieven tussen de 82ct en 4 EUR. Let op: bij een elektriciteitsprijs van 60ct kost dit 11.22 EUR.

Terugverdientijd in km’s

Bovenstaande zijn de marginale brandstofkosten. Het onderhoud laat ik nog even achterwege.
Het aantal kilometers wat wij rijden is ongeveer 30.000km per jaar met deze auto. Da’s belangrijk!
Immers, met een brandstofprijs van 2.2 EUR per liter en een verbruik van 5.5l/100km betekent dit op jaarbasis 3630 EUR aan brandstofkosten. 302.5 EUR per maand.

Met elektriciteit is dit, afhankelijk van het scenario (respectievelijk): 617.10 / 1234.20 / 248.84 EUR (per jaar). Op basis van 60ct per kwh is het verschil in brandstofkosten 264 EUR per jaar (bij 2.2 EUR per liter).

Een delta (verschil) van 3390 tot 2400 EUR per jaar. Ofwel 200 tot 282.50 EUR per maand.

De prijzen: is het nu echt goedkoper?

Nu gaan we naar de prijzen kijken. In twee varianten. De eerste variant is de moeilijkste: aanschaf.
De auto die ik vergelijk is de Peugeot 208. Deze is zowel elektrisch als in brandstofvariant te krijgen. Het prijsverschil is ongeveer 9.000 EUR.
Puur op basis van de brandstofkosten is dit verschil in 2,65-3,75 jaar terugverdiend zijn. Op basis van de huidige elektriciteitsprijzen zou het niet terug te verdienen zijn: de terugverdientijd is dan 34 jaar en dat is langer dan de levensduur van de auto of de accu (immers, in 34 jaar zou je dan ook meer dan een miljoen kilometer moeten rijden).
Verschil in onderhoud (elektrisch is stukken goedkoper) en wegenbelasting laat ik even buiten beschouwing.
Oké, toch niet. Tot 2025 (dus t/m 2024) betaal je geen wegenbelasting. Dat scheelt ongeveer 400 EUR per jaar (nog ongeveer 1000 EUR tot 2025). Dit brengt de terugverdientijd terug tot 2.35-3.33 jaar.

Dan gaan we kijken naar private lease. Een dure optie? Wellicht. Maar reken even mee.

Een Peugeot 208 op benzine kost bij Directlease 419 EUR (op basis van 30.000km per jaar). Een elektrische Peugeot 208 kost 469 EUR per maand.

De totale kosten per maand:

Benzine 208:
Lease: 419 EUR
Brandstof: 302.50 EUR
Totaal: 721.50 EUR per maand.

Elektrische 208:
Lease: 469 EUR
Elektriciteit: 25-100 EUR per maand.
Totaal: 494 – 569 EUR per maand.

Hé?! Oke, da’s een no-brainer: als je dus een voordelig elektriciteitscontract hebt of zonnepanelen, dan zou je niet zo bijster slim zijn om een benzine-auto te private-leasen.

Maar als ik nu die benzine auto koop?

Oké, gaan we dan! De aanschafprijs is 20.000 EUR. Ik ga er vanuit dat je het ding voor 10 jaar rijdt en voor 5.000 EUR weer verkoopt. De afschrijving is bijgevolg 15.000/10 = 1500 EUR per jaar. Het ding moet ook verzekerd worden, en je betaalt wegenbelasting en onderhoud.

Voor onderhoud reken ik 4 ct per kilometer. Dat is in 10 jaar dus 12.000 EUR.

Totale kosten “aanschaf”:
Afschrijving: 125 EUR per maand.
Motorrijtuigenbelasting: 34 EUR per maand.
Onderhoud: 100 EUR per maand.
Verzekering (eerst volledig, dan beperkt casco, 15 schadevrije jaren): 25 EUR
Brandstof: 302.50 EUR
Totale kosten: 586.50 EUR per maand.
Totale kosten in 10 jaar: 70.380 EUR

Dezelfde rekensom kan ik maken voor elektrisch:
Afschrijving: 200 EUR / maand
Motorrijtuigenbelasting: 34 EUR per maand (eerste jaren niets, maar daarna wel).
Onderhoud: 50 EUR per maand.
Verzekering: 28 EUR
Elektriciteit: 25-100 EUR
Totale kosten: 337-412 EUR / maand.
Totale kosten in 10 jaar: 39440-48440.

De conclusie: een elektrische auto, is dat nu een goed idee?

Als je private-lease overweegt is het oliedom om een brandstofauto te kiezen. Zo. Dat is gezegd.
Als je overgaat tot aanschaf, dan is het eigenlijk ook oliedom om een brandstofauto te kiezen. Zo. Dat is ook gezegd.

Zeker als je bedenkt dat er nog subsidie op zit: je krijgt iets meer dan 3.000 EUR terug. Dat maakt de totale cost-of-ownership voor een elektrische auto in de aanschaf bijna 2x zo goedkoop in 10 jaar.

Bedenk ook dat de variabele kosten veel beter onder controle zijn: brandstofkosten fluctueren stukken sterker dan elektriciteitsprijzen. En als je zonnepanelen hebt, zijn ze feitelijk gelijk (zolang je voldoende productie hebt).

Wij hebben een tijdje terug een elektrische auto besteld (als vervanger van de huidige werk-leaseauto). De kosten worden (inclusief subsidie) 405 EUR per maand. We hebben hiervoor gekozen omdat de lease-prijs vrijwel gelijk ligt aan de brandstofkosten. We hebben ondanks de iets hogere kosten tóch gekozen voor lease, omdat het prijsverschil niet groot genoeg is om de extra risico’s voor aan te gaan. Onzekerheden met betrekking tot onderhoud, schade, vervangend vervoer en onvoorziene problemen.

Het is niet geheel Mustachiaans, maar onze situatie is nu eenmaal zo dat we veel moeten rijden. Ja, dat ís een keuze. We zouden kunnen verhuizen. Maar we hebben 3 opgroeiende kinderen die ik niet uit hun dorp wil halen en van school wil halen.

* Noot: ik hou geen rekening met de eventuele problematiek van het opladen. We hebben zelf nu 150.000km elektrisch gereden en nog nooit een probleem gehad met het vinden van een laadpaal of iets dergelijks. Dat gezegd hebbende: we hebben een eigen oprit. Als ik die niet had, zou ik er niet eens over nadenken om elektrisch te gaan rijden met ons aantal kilometers.

Auteur: Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

15 gedachten over “Een elektrische auto: goed idee bij deze brandstofprijzen?”

  1. Vooral je laatste asterix puntje is voor mij het grootste bezwaar momenteel om niet voor een elektrische auto te gaan. Ik kan niet thuis opladen en ben daarmee altijd aangewezen op de laadpalen in de buurt die, vrijwel altijd vol zijn en ook nog eens 500-1km+ van ons huis af zijn. Geen zin in.

    Overigens, gezien jij daar een mening over had en niet gelooft in Waterstof in zijn huidige vorm.
    Hoe kijk jij aan tegen de ontwikkeling van waterstof nu ze mogelijk tot 95% efficienty komen?
    https://www.change.inc/industrie/nieuwe-manier-om-waterstof-te-maken-ontdekt-37899

    P.s. ja ik weet dat we nu nog geen overschot hebben aan elektra waardoor het absoluut niet groene waterstof is. Maar dit in combinatie met kernenergie, waar we toch aan moeten geloven, is in mijn ogen toch wel een beter alternatief om energie in op te slaan dan in accu’s.

    1. Die 95% en 75% zijn slechts onderdeel van een veel grotere vergelijking. De productie is nu iets minder inefficiënt, maar je moet het nog steeds comprimeren én weer omzetten in elektriciteit. Daarmee zit je nog steeds onder de 40% efficiency (totaal). Maar het is een goede stap. Voor langdurige opslag is het prima, voor korte-opslag wint aan accu het nu en over 10 jaar nog steeds.

      Gezien ik zelf werk voor een high-tech startup weet ik dat er héél veel tijd overheen gaat voordat een lab-oplossing schaalbaar is, als het überhaupt al schaalbaar is.

  2. Logische keuze! Wij hebben vorig jaar afscheid genomen van de zakelijke lease-auto die ook fungeerde als gezinsauto. De toenmalig ’tweede’ auto is nu onze gezinsauto, maar is daar qua formaat eigenlijk niet voor geschikt. (Ja, dat is een luxe keuze, ‘vroegah werden we ook in een kadett zonder gordels gevouwen…)

    Er gaat geen tweede auto meer komen. Door veranderingen van werkgever (mijn vrouw) en meer thuiswerken (ik) redden we het prima met één auto en een elektrische fiets. (afstand werk van mijn vrouw is gewoon net te ver zonder ondersteuning)

    Nu dus de keuze wat doen we met de auto:
    – vervangen door een tweedehands benzine
    – vervangen door elektrisch (nieuw of tweedehands)

    Ik kom er niet uit… Ik wil eigenlijk geen benzine meer. Ik vermoed dat de afschrijving op benzine komende jaren enorm zal zijn. Elektrisch tweedehands is te duur in verhouding tot een nieuwe, de aanschaf van een nieuwe zou een te grote uitgave zijn. Leasen wil ik niet. Ik doe er juist alles aan om mijn vaste lasten omlaag te krijgen, een handtekening onder een leasecontract zou daar desastreuse gevolgen voor hebben.

    Voor nu rijden we nog maar door met de ‘voormalig tweede auto’… En ach, met een tank benzine in de maand vallen de brandstofkosten nog wel mee.

    1. Wij zaten ook met die vaste lasten – een keuze heb je immers niet meer, dus dat was echt sterk nadelig. Maar ik heb daartoe het gedachtenspinsel geïntroduceerd dat brandstofkosten eigenlijk ook vaste lasten zijn. Ook daarin hebben we geen keuze. In die zin dat we nu ook al niet “voor de lol” rijden.

      Als tweede auto zou het een andere keuze zijn. Al moet ik toegeven dat een 208 geen ruime gezinsauto is, maar we passen er met z’n vijven wel in. Op vakantie gaan we met de andere auto ivm. trekhaak.

  3. Wij hebben een gezinsauto voor 5 personen van 10 jaar oud op benzine (150K Km op de teller). De kinderen zijn nu tussen de 15-20 jaar oud. ivm de aanschafsubsidie, goede deal van de fiat dealer, 80% van onze kilometers in een straal van 30 km van ons huis zij, en omdat de kinderen nu ook de auto weleens mee willen, hebben we een fiat 500E erbij gekocht.

    De gezinsauto blijft, maar gaat veel minder kilometers maken (gaat dus goedkoper in onderhoud en brandstof moeten worden). Vooral voor de spaarzame ritjes met z’n allen en voor de zomervakantie (trekhaak nodig). Plan is dat de gezinsauto over een jaar of 5 a 6 vervangen gaat worden door een elektrische auto… afhankelijk van wat we dan nog nodig hebben en wat er beschikbaar is (tweedehands en nieuw).

    voorlopig vooral dus kilometers maken in een fiat 500E met een laadpaal thuis.

  4. Wj wonen in de stad en kunnen makkelijk doen met 1 auto. Dat is niet omdat het OV zo goed is (we gebruiken dat zelden), maar omdat alles wat we nodig hebben op kruip-, loop- of fietsafstand zit (tandarts, huisarts, orthodontist, ziekenhuis, bioscoop, theater, supermarkt, bakker, slager, kaaswinkel, scholen, werk enzovoort). Het is niet het ontbreken van goed OV dat maakt dat je 2 auto’s nodig hebt maar de afstand tot alle voorzieningen, denk ik.

    1. Goed punt. Het is hier vooral “werk”, alle overige voorzieningen die we met enige regelmaat gebruiken zijn op loop & fietsafstand.
      Het ziekenhuis is een stuk verder, maar daar komen we nooit. Nouja, da’s niet waar. Mijn vrouw komt minstens 3x per week in het ziekenhuis. Maar da’s dan weer werk :-).

  5. Grappig, ik heb net een E208 GT gekocht, jonggebruikt. Mijn vergelijk was met een middelgrote auto die ik nu rijd en die ook alweer 10jaar oud is. Alles op een rij is de elektrische auto nu een goede overstap en ik heb een heel mooi exemplaar gekocht.
    Hou er rekening mee dat er nog enkele modellen onderweg zijn (geen GT’s) met een rooskleurige prognose qua levering met veel vraagtekens. Overige nieuwe auto’s pas eind Q4 of Q1. Dat was voor mij dus ook de reden om nu te kopen: ik wilde geen uitgekleed model en ook niet onbepaalde tijd wachten.

    1. Ik wilde ‘m vooral op tijd hebben. Al zal het nog steeds midden-juni worden in het gunstigste geval dat de auto geleverd wordt. Het kan ook nog iets later worden, maar een update heb ik nog niet gehad.

      1. Is jonggebruikt voor jou geen optie dan? Zijn ze misschien een jaartje oud, maar kun je m theoretisch morgen rijden.

      2. Er was nauwelijks keuze. Er stond een Zoe, waar we eerst voor gingen. Die was tweedehands, maar al meteen weg. “Op tijd” is overigens eind mei, op 31 mei lever ik mijn leaseauto van het werk in. Maar dan zit ik dus een paar weekjes zonder auto. Dat overleef ik wel.

      3. Ik vond ‘m bij Nefkens in Limburg en de Nefkens-vestiging in Gelderland heeft ‘m daarnaartoe laten halen. Daar hadden ze nog de nodige E208’s beschikbaar, alleen niet veel GT’s meer. De meeste zijn Allure. Succes met de zoektocht!
        Ikzelf denk dat de levering van nieuwe auto’s weleens enorm kan tegenvallen, gezien alle tegenstrijdige berichten.

  6. Bedankt voor de precieze berekening! Ik zou graag elektrisch gaan rijden en de investering van de auto en landkaarten zijn te overzien, maar niet het feit dat ik een huis met oprit moet gaan kopen om dit alles te realiseren (vooral in de huidige huizenmarkt).

    In mijn wijk staan slechts 4 laadpalen en er zijn, gok ik, wel 1000 auto’s die niet op een oprit staan. Met een beetje mazzel zou ik dan misschien één keer in het jaar daar mijn auto kunnen opladen. Als de benzineauto in 2030 al in de ban gaat, moet de politiek echt nu heel snel een oplossing voor verzinnen. Zelfs als in elke lantaarnpaal een laadunit zou zitten is het niet genoeg voor iedereen. En dan nog maar te zwijgen over ons stroomnet dat hier helemaal niet goed mee overweg kan.

    1. Ja, er zijn nog wat forse slagen te maken. Het is een lastig dilemma. De meeste mensen hoeven niet dagelijks te laden. Voor de meesten is één keer in de week genoeg. Wellicht 2x. Maar je wilt (om de grootste milieuwinst te boeken) de “veelgebruikers” als eerst om hebben. Beter één persoon die 40.000km per jaar rijdt elektrificeren, dan 4x 10.000km.
      In ons dorp staan 2 laadpalen (2.000 inwoners) en ik denk een kleine 40 particuliere oplaadpunten (elektrische rijders met eigen oprit, zoals ik). Maar aan die laatste heb je weinig, alleen mijn bezoek.

      Het stroomnet kan best veel hebben: het is juist in veel omstandigheden een enorme ontlasting van het netwerk. Alles wat je gebruikt “in de wijk” hoeft niet naar de centrale verdeelpunten. Dáár zit het knelpunt. Ook helpt het bij zonnig weer het afschakelen van zonnepanelen te voorkomen. Het wordt namelijk gebruikt.
      Maar “we” zijn er nog lang niet. Al is inmiddels 3% van alle auto’s elektrisch, en daarmee iets meer dan 5% van alle gereden kilometers (exclusief hybrides).

Reacties zijn gesloten.