Koekenbakkers in het team…

Geldsnor!

Om met de deur in huis te vallen: Geldsnor is manager bij een bedrijf. Dat ben ik nog niet zo lang (maar was ik daarvoor wel bij andere bedrijven). Voor sommige mensen is “manager” een vies woord, waar soms een smaakje aan hangt van mannen in pakken die een makkelijk leven leiden en andere mensen het werk op laten knappen.
Ik hoop dat ik daar niet bij hoor: ik werk efficiënt en vrij veel. Er komt veel werk uit mijn handen, en echt niet alleen uit het aansturen van andere mensen. Dat is wel mijn primaire functie: anderen in hun kracht zetten zodat zij het beste kunnen presteren. Al ben ik wat allergisch voor dit soort Bullshit-Bingo termen…

En soms, soms gaat het fout. Door mysterieuze redenen is er in de zomerperiode iemand aangenomen in mijn team – zonder dat ik er iets vanaf wist. Dat is een blogpost op zich, maar geeft wellicht iets teveel weg van mijn werksituatie, werkgever en dus mijzelf.
Maar is dus iemand aangenomen, die enige tijd geleden begonnen is.

Bij de eerste kennismaking zat de sfeer er meteen goed in. “Ik kom niet voor een specifieke rol en ik weet niet of ik je naam ga onthouden”. Nou, dat denk ik wel…Want ik ben je direct leidinggevende.
De beste man, type Boomer, had een schat aan ervaring. Hij was zó goed, dat een collega van mij tegen hem zei: “jij bent wel écht goed he?”. Dit beaamde hij – in plaats van de “clue” op te pakken.

Enfin: hij kon wel wat dingen in Jip & Janneke taal uitleggen, zei hij tegen een collega. Die er al 25 jaar zit. Zodat zij het ook zou begrijpen. Letterlijke woorden. Het hieruit voortvloeiende dedain en kleinerende was stekend en pijnlijk.
Mevrouw in kwestie is mijn rechterhand; zonder haar kan ik mijn werk niet doen. Maar ze zat enorm met de situatie in haar maag. Ze waren altijd allebei vroeg op kantoor, en ze moest eerst 30 minuten (zonder te overdrijven) aan gezever aanhoren. Ze zag enorm op tegen het aanwezig zijn samen met hem.

Uiteraard hebben we persoon in kwestie aangesproken op zijn gedrag. In vrij directe zin, maar het hielp niets. Toen heb ik hem nog meegenomen op een zakenreis. Een buitengewoon vervelende zakenreis uiteindelijk, vooral voor hem. Het bleek namelijk dat hij ook vakinhoudelijk niet sterk was. Geen bruggen slaan, en zelfs irritaties opwekken bij de andere partij. Niet luisteren naar de gesprekken en vragen stellen die al beantwoord zijn. Of stukken van het verhaal proberen samen te vatten, om terug te horen: Maar dát heb ik niet gezegd!

Na enkele weken heb ik hem de laan uitgestuurd. Een lastige situatie: ik kan de capaciteit op mijn afdeling heel goed gebruiken. Maar ten koste van wat? Tegelijkertijd realiseer ik me terdege dat mijn beslissing een verregaande invloed heeft op zijn leven. Zijn weekend zag er opeens een heel stuk anders uit dan hij die ochtend bedacht had. Kortom: niet leuk, maar wel noodzakelijk.

En daar zit het verschil met mijn voorgaande job. Daar was ik verantwoordelijk voor mijn werk, en mijn resultaat. Als manager ben ik verantwoordelijk voor mijn werk, en dat van het hele team. Maar ook voor het welzijn van mijn team. Dat is een grote verantwoordelijkheid, omdat werk en inkomen nu eenmaal een belangrijke rol speelt in het leven van de mensen met wie je werkt.

Dat is allemaal weer even (terug) wennen aan de situatie. Een situatie die je erft van je voorganger, en waar je zelf nu ook een mening over moet hebben.
Gelukkig lijken mijn collega’s redelijk tevreden met mij en hebben ze me uitvoerig bedankt voor het (snel) nemen van adequate maatregelen. En zo ging ik toch goed mijn weekend in!

Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

10 gedachten over “Koekenbakkers in het team…”

  1. Lastig ja, maar je kan iemand die zo slecht presteert en irriteert ook niet in het team houden.
    Je team is je dankbaar, dat zegt genoeg.

  2. In mijn loopbaan heb ik een stoet managers voorbij zien komen. De meeste redelijk geschikt, een paar bijzonder goede en helaas een paar dramatisch slechte.
    Daarom waardeer ik de beslissing die jij nam om je team te beschermen. Dat is voor mij een van de eigenschappen van een goede manager.

  3. Wat goed dat je deze persoon ontslagen hebt, deze was niet op zijn plek bij jullie en past hopelijk beter bij een andere werkgever zodat hij wel een toekomst heeft. Niet leuk maar wel noodzakelijk.
    Te vaak laten werkgevers/managers (vooral als het niet hun eigen portemonnee betreft) de boel doorsudderen, met als resultaat dat goeie werknemers ergens anders gaan werken.

  4. Ik zou willen dat ik zo een manager had als jij :-). Tot op heden in mijn 16 jarige carrière in mijn branch, op verschillende functies, en verschillende bedrijfs overnames, ben ik welgeteld 1x een manager tegengekomen in mijn lijn die actie ondernam op dit soort zaken en mensen de laan uit stuurde als het genoeg was.
    In alle andere keren was het een pappen en nat houden situatie omdat ze het “moeilijk” vonden om hem/haar de laan uit te sturen (lees, teveel werk, teveel moeite, of te duur).

    Een team werkt alleen als het team een team is, en de mensen in het team capabel zijn. Het is aan de manager om de juiste mensen te selecteren of hier vorm aan te geven, helaas door bovenstaande heb je vaak met legacy te maken en kon de manager niet zelf vorm geven eraan. Een zwaktebod vind ik zelf, want je bent eindverantwoordelijke.

    Maar goed, elke situatie is uiteraard anders. In ieder geval kudo’s! Ik zou blij met je zijn.

  5. Ik denk dat je collega (de rechterhand) echt ONTZETTEND blij met je is. Het is zo belangrijk om je gesteund te voelen in zo’n situatie.

    Deze persoon was waarschijnlijk iemand die omhoog gevallen is, of zich heel goed door oppervlakkige sollicitatiegesprekken heen kan bluffen. Dit soort vervelende types kunnen de productieve sfeer in een heel team binnen de kortste keren doen omslaan. Vooral als ze iemand meekrijgen met hun gedrag. Of er nog een paar nieuwelingen bijkomen die denken dat zo’n persoon de senior is, en zich daar naar gaan voegen. Voor je het weet is de hele cultuur ten slechte veranderd. Dus een heel goede beslissing! Zal vast ook veel geld sparen op de lange termijn.

    Over dat verpeste weekend zou ik me niet te veel druk maken. Iemand met zijn FANTASTISCHE competenties heeft zichzelf waarschijnlijk al binnen een dag ervan overtuigd dat hij zelf degene was die opstapte. Met als reden dat jullie niet voldeden aan zijn hoge standaarden, en dat de baan toch te weinig uitdagend en te simpel voor hem was. Voor je het weet vertelt hij dat aan iedereen die het maar wil horen. 🙂

    1. Bij ons in het bedrijf doet zo’n iemand een opleiding en wordt hij je manager of haar naar een andere afdeling en wordt daar de manager van de managers…..die persoon lag al jaren niet lekker in ons team en was ook een nare man, iedereen blij….maar die persoon wordt dus wonderbaarlijk de baas van anderen….brrrrr……en als je dan naar de functie-eisen kijkt van die functie, innemend, vriendelijk etc……dat is die persoon niet……altijd bijzonder hoe een nonprofit werkt….

  6. Wij hebben in onze organisatie ook managers, maar aangezien ik onder aan de ladder sta, zie ik die eigenlijk nooit. Ik werk in de schoonmaak en werk op locatie bij een klant van ons bedrijf. Het is soms lastig want ook de klant heeft leidinggevenden en die denken dat ze ons ook mogen aansturen, maar wij mogen alleen opdrachten van onze leidinggevende aannemen. Nu was er op het pand een nieuwe huismeester aangenomen en die sprak mij van de week aan, hij wilde dat ik kranen in werkkasten door ging spoelen dit vanwege legionellabesmetting preventie. De man was duidelijk geirriteerd toen ik aangaf dat niet te gaan doen tenzij mijn locatiemanager daar opdracht voor geeft. Je wilt het dus niet doen zei hij een aantal keer. Ik bleef mijn antwoord herhalen en dus liep hij boos weg. Ik heb het gesprek gemeld bij de contactpersoon op de locatie, die mij groot gelijk gaf. En gelijk aangaf dat deze man wel vaker zulke trucjes uithaalt waarin hij probeert mensen te dwingen om zijn werk te doen door middel van te laten blijken dat hij hoger in rang is en je te laten denken dat je maar beter kunt doen wat hij vraagt omdat er anders repercussies volgen. Iets waar hij totaal geen gezag voor heeft. Ben blij dat ik tegenwoordig assertief genoeg ben om voor mezelf op te komen en ook bij de leiding aan te geven wat er speelt,

  7. Ik vind het eigenlijk wel een goede term, ” Anderen in hun kracht zetten”. Verantwoording geven en ze verdedigen als er is iets wat minder gaat lijkt me je wel toevertrouwt.
    Het is fijn als mensen in een team elkaar aanvullen, dan is het lastig en niet goed voor het het team en het bedrijf als er iemand is aangenomen die er om wat voor reden dan ook niet tussen past. Beter één persoon de wacht moeten aanzeggen dan een heel team er de dupe van laten zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *