PHEV of de EV: wanneer pak ik welke?

Geldsnor!

In Huize Geldsnor hebben we de beschikking over een PHEV en een volledig elektrische auto. Beiden zijn leaseauto’s, waarbij de vaste kosten dus elke maand betaald worden. Welke auto we gebruiken hangt dan ook primair af van de kosten die er gemaakt worden per kilometer.

Beide auto’s hebben een contract voor 30.000km per jaar. Met de PHEV zitten we hier vér onder, en voor de elektrische auto zitten we hier een stuk boven. Dit maakt de rekensom complex. Immers, de gebruikskosten hangen af van:
1. De brandstofprijs en de elektriciteitsprijs
2. Het verbruik van de auto’s zelf
3. De variabele kosten per kilometer

De brandstofprijs spreekt voor zich; dit zijn de kosten per liter. Deze fluctueren, maar bij lange na niet zo sterk als van de elektrische auto. De elektriciteitsprijs wijzigt voor ons namelijk ieder uur.

Het verbruik hangt af van de weersomstandigheden, drukte op de weg en natuurlijk ons eigen gedrag.
Vooral bij de elektrische auto hangt het af van het weer: als het kouder is, is er meer warmte nodig om het interieur warm te krijgen.

Deze komt uit de accu waarmee de auto wordt aangedreven. Maar ook de elektrische weerstand loopt op bij lagere temperaturen, waardoor het rij-verbruik hoger ligt. Waar we in de zomer gemakkelijk 15kwh per 100km verbruiken, loopt dit bij lagere temperaturen op tot 18kwh per 100km. Hier mag je nog 10% bij optellen als laadverlies: het opladen van de auto gaat niet met 100% efficiency. Je hebt een omzetting van wisselstroom (AC) naar gelijkstroom (DC) die plaatsvindt in de boordlader van de auto. Dit levert per definitie verlies op. Maar ook de verschillende weerstanden in de auto en laadkabel leveren verlies op. Dit verlies is óók weersafhankelijk én afhankelijk van de laadsnelheid. Bij een grotere laadsnelheid is er relatief minder verlies.

Bij de PHEV maakt het een minder groot verschil; de auto wordt verwarmd als bij een conventionele brandstofauto. Namelijk met de restwarmte van de verbrandingsmotor. Als er geen warmtevraag in het interieur is, wordt deze hitte via de radiateur afgevoerd. Als er wél warmtevraag is, wordt dit via de radiateur van het interieur naar binnen geblazen. De motor hoeft er niet harder voor te werken en er is dus geen extra verbruik vanwege die reden.

Bij de PHEV hangt het vooral af van de voet: hoe snel rij je? Lagere snelheden leiden tot een lager verbruik. Ik heb al eerder vastgesteld dat het verbruik van de PHEV op 4.7 liter per 100km ligt, als de accu leeg is.

De variabele kosten zijn simpel. Omdat het leaseauto’s betreft, hoef je alleen de meer- danwel minderprijs per kilometer mee te rekenen.
Bij de elektrische auto zitten we bóven het aantal contractkilometers en betreft het dus de meerprijs: 8,3ct per km.
Bij de PHEV zitten we er ruimschoots onder. Hier gaat het dus om de minderprijs per kilometer: 5,6ct per km.

Korte ritjes versus lange ritten

Bij korte ritten is het evident: beide auto’s rijden dan volelektrisch en de keuze is dan simpelweg de PHEV. Het verbruik per kilometer is nagenoeg identiek, dus de verbruikskosten per kilometer geven de doorslag. 2,7ct per km verschil dus. Nu hoor ik je haast denken: da’s niks, daar wil ik niet over nadenken.
Maar op 100km is dat al bijna 1 drankje verschil bij het eten in een restaurant!

Maar we maken ook langere trips. Zoals naar het werk van vrouwlief. Zij rijdt ongeveer 170km per dag, waarvan 40km elektrisch (als ze de PHEV zou nemen) en 130km met de brandstofmotor. Dit maakt de rekensom nóg complexer.

Maar we doen een dappere poging.
De kosten voor de elektrische auto bedragen: 170 maal 20kwh/100km. Dat is 34kWh.
Met de PHEV verbruikt ze 8kWh en dan nog 130km maal 4,7 liter per 100km. Dat is 6,11 liter benzine.

Als we de stroomprijs op 25ct per kWh stellen, dan hebben we de volgende kosten:
EV: 0,25* 34 = 8,5 EUR + 170*0,083 (voor de kilometers) = 22,61 EUR
PHEV: 8* 0,25 = 2 EUR + 130*4,7/100 * 1,80 (brandstofprijs/liter) + 170*0,056 (voor de km’s)= 22,518 EUR

Wauw. Geheel toevallig liggen deze kosten vrijwel exact gelijk!

Maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Wat als we zuiniger rijden, of de brandstofprijs weer oploopt of terugloopt? In onderstaande grafiek heb ik een aantal lijntjes geplot.
De groene lijn is een constante lijn; hier heb ik simpelweg het verbruik van de elektrische auto & de kosten per kWh gelijk gehouden (20kWh/100km @25ct per kWh).
De andere lijntjes zijn de kosten per kilometer, bij de respectievelijke brandstofprijzen. De blauwe lijn vertegenwoordigt het verbruik bij 4.7L/100km, de rode (of is het oranje?) bij 4.3 en de gele als ik ga “hypermilen” ofwel zeer zuinig ben. De grafiek gaat, anders dan bij bovenstaand voorbeeld, uit van een lege accu van de PHEV. Na 40km (ongeveer) geldt onderstaande.
Opvallende is dat bij een verbruik van 4.7L/100km de elektrische auto zelfs bij de voor ons hoge elektriciteitsprijs van 25ct deze duurder is: zelfs wanneer de brandstofkosten teruglopen tot 1,65 per liter.
Maar als we echt zuinig gaan rijden is de PHEV voordeliger tot een prijs van 1,90 EUR per liter. Gezien ik gister getankt heb voor 1,779 is het dus geen gekke keuze om benzine te rijden.

Maar zoals gezegd: de 25ct is een voor ons zéér hoge prijs. Althans, als we thuis laden. Publiek laden kost al snel 45ct per kWh en snelladen tegen de 80ct. Dat hoef ik dus niet eens te plotten: dat is altijd duurder.

En het tóch plotten he!

Zelf laden we doorgaans tegen tarieven (inclusief ODE, energiebelasting en BTW) van 16ct per kWh.
Dat maakt een aanzienlijk verschil: er is dan geen scenario wat plausibel is waardoor elektrisch rijden duurder is dan op brandstof. Of vice versa.

Gelukkig hebben we geen contract meer met Greenchoice of één van de andere ouderwetse energiebedrijven. Daar zou het elektriciteitstarief altijd rond de 85ct per kWh liggen. En gezien ons verbruik ruimschoots boven onze eigen productie ligt, en ook boven het prijsplafond, zou dát wel het tarief zijn om mee te rekenen.

Bovenstaande belicht uitsluitend de verschillende scenario’s vanuit een kostenperspectief. Het houdt geen rekening met milieu-aspecten. Dan wint de elektrische auto altijd. Dat is dan ook de primaire keuze voor ons vervoer. Maar nu in ieder geval “fact-based”.

Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

6 gedachten over “PHEV of de EV: wanneer pak ik welke?”

  1. Mooie analyse snorremans. Lijkt erop dat benzine dus nog niet duur genoeg is gezien de elektraprijs bij openbaar laden/snelladen 😉 Maar hebben jullie een contract voor de spotprijs van de volgende dag? Aangezien je aan geeft niet bij een ouderwetse energieleverancier te zitten en slechts 25ct/kwh betaald (of is dat de prijs van de zonnepanelen/kwh?). Kon het zo gauw even niet vinden in andere posts.

    P.s. is er voor jullie geen mogelijkheid om minder te rijden? Jullie maken nogal wat km’s. Zou een hoop geld schelen / stuk beter zijn voor planeet

    1. Zoek maar eens op easyenergy op mijn blog. De 25ct is als voorbeeld. Doorgaans betalen we stukken minder.
      Qua rijden: we zitten op ongeveer 45.000km met 2 auto’s. Dat is al een flinke stap terug van de eerdere (schrik niet) ruim 100.000. We proberen nu ook zoveel mogelijk te beperken, echter vrouwlief werkt 85km verderop en om praktische en persoonlijke redenen willen we niet verhuizen. Ze is wel langzaam aan het kijken naar werk dichterbij. Ik werk veelal als consultant en moet soms naar Delft en soms naar Eindhoven en elders. Mijn km zijn zuiver werkgerelateerd en veranderen niet echt met verhuizen. Familiebezoek wordt wel sterker beperkt en voor korte stukken pakken we vrijwel altijd de (bak)fiets, uiteraard zuiver biologisch aangedreven.

      Dingen als een sinterklaasviering op haar werk (85×2 dus) schrappen we.

      1. Ah EasyEnergy, had ik kunnen raden natuurlijk! Nooit bang geweest voor een spotprijs die door het dak gaat en je energie “moet” gebruiken? Dat is het grootste risico natuurijk in dat scenario. Kan me nog wel herinneren dat dit met een winterstorm in Texas nog wel een leuke rekeningen gaf voor de mensen aldaar. Hoe pakken jullie dit risico aan?
        Zitten hier (gelukkig) nog 2 jaar “vast” aan een “ouderwetse” energieleverancier maar voor minder dan die 25ct/kwh (en met 5000kWh aan zonnepanelen leveren we sowiewo toch alleen terug. Zelfs voor November staan we nog negatief – maar geen electrische auto /warmtepomp hier, nog…).
        Chapeau voor het ruim halveren van de km’s. Jullie reden in een jaar waar wij 8 over gedaan hebben 🙂 Snap niet hoe jullie dat volhouden. Wij hadden al lang van baan gewisseld/verhuisd 😉
        Thanks voor de feedback!

      2. Teruglevering is leuk met zonnepanelen en dynamisch tarief. Auto opladen met veel wind, en teruglevering tegen duur overdagtarief! Heerlijk.
        Het risico is eenvoudig: bij mij is de kans aanwezig dat het gebeurt. Mijn nieuwe greenchoice tarieven gaven de zekerheid dat het zou gebeuren.
        We maken 11000kwh zelf, maar verbruiken door warmtepomp en ev veel meer…

  2. Wij hebben ook een dynamisch tarief (Tibber), uiteraard is er een risico dat het duurder zal gaan worden dan wat het voorstel van Greenchoice was (75 cent dal en 1,05 euro piek tarief). Maar tot nu to ruim daaronder gebleven. Met als voordeel dat we elke dag een aardig “virtueel stroppenpotje” kunnen opbouwen, mocht er een hogere prijs komen dan kunnen we dit potje aanspreken, alhoewel de kans daarop relatief beperkt is. per dag loopt dit potje dusdanig op dat het risico van een te klein potje nagenoeg nul is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *