Slechtste één april grap nú al bekend

Geldsnor!

Het is vandaag 11 maart 2022. En de slechtste 1 april-grap is nu al bekend. Ben je benieuwd wat dit is?

Nou, stel je voor: er is een “conflict” gaande. Dat conflict zorgt, nog afgezien van een hoop mensenleed, voor exploderende energieprijzen. Energierekeningen vliegen de lucht in, brandstof is nog nooit zo duur geweest en ook voedselprijzen stijgen. Dit laatste is het gevolg van hogere energierekeningen, hogere brandstofprijzen en hogere grondstofkosten. Dit brengt met name de lagere inkomens in de problemen: de energierekening en voedselkosten zijn een groot deel van hun maandelijks budget.

Vervolgens gaat ons kabinet, niet gehinderd door enige vorm van kennis of verstand en waarschijnlijk niet luisterend naar hun ambtenaren mét verstand (echt, die zijn er ook en nog best veel, heb ik me laten vertellen) een compensatie bedenken.

Een compensatie door de BTW op energie (Gas en elektra) te verlagen én de accijnsen op brandstof te verlagen.

Deze compensatie zorgt voor het volgende:
1. Een hóger verbruik (of een minder sterke daling) van het “goedje” wat in prijs stijgt. Maw. het houdt de hogere prijs in de basis juist in stand. Dit is de wet van vraag en aanbod: de vraag is gelijk gebleven, het aanbod beperkter. De prijs is dus hoger. Het is dus volstrekt onlogisch, of stupide zelfs, om de VRAAG te vergroten door het product goedkoper te maken.
2. De afhankelijkheid van de veroorzaker van het conflict wordt niet beperkt. En door regel 1 wordt de vraag groter. De basisprijs van olie & gas gaat dus omhoog. Een kuub is een kogel, beste mensen. Een liter een patroon. Het verlagen van de accijns is een sponsoring van Moskou. Capiche?
3. Het kost de staatskas bákken vol geld!
4. Iedere “incentive” om alternatieven te bedenken is minder waard.
5. En het meest kwalijke? Diegenen die het écht zwaar hebben, worden niet voldoende gecompenseerd. De meeste compensatie komt terecht bij de grootste gebruikers. Dat zijn doorgaans, maar niet altijd, ook de hoogste inkomens.

Laten we wel wezen: als je een netto-inkomen hebt van 5000 EUR per maand (p.p.), dan doet 100 EUR extra brandstofkosten er niet zoveel toe. Althans niet zoveel als voor de thuiszorgmedewerk(st)er die met de privé-auto tegen 19ct per kilometer de rondes maakt.

Mensen die heel weinig auto rijden, zoals veel mensen met een uitkering (of dit nu WW, AOW, Wajong etc is), “profiteren” hier helemaal niets van. Ook de verlaging van de BTW is voor hen een schijntje. Zelfs een sigaar uit eigen doos.

Het “kost” de overheid ook helemaal niets: een rekening die eerst 150 EUR per maand was leverde ongeveer 3 tientjes aan BTW op. Als dezelfde rekening nu 300 EUR per maand is en het tarief gaat naar 9%, dan is dit nog steeds ongeveer evenveel BTW.

Maar ook de kleine ondernemers profiteren hier niet van. De grote ook niet, overigens. De BTW is namelijk een consumenten-belasting. Die wordt door bedrijven al niet betaald. De bakker op de hoek met zijn ovens bakt zijn brood dus nog steeds duur. Die hogere kosten worden nog steeds doorbelast aan zijn klanten. Die nu wel met de fiets komen, want de brandstof blijft nog steeds duur (slechts iets minder duur).

Overigens is ook de accijnsverlaging een sigaar uit eigen doos. De BTW inkomsten op een liter brandstof van 2.40 EUR is nog steeds hoger dan het verlies van de accijnsen…Reken je mee? De accijnsen gaan 17 en 11 cent (benzine/diesel) omlaag. De prijs is 80ct gestegen sinds pak ‘m beet een jaar geleden. Da’s…Juist. 17 cent. Ergo: het kost de overheid eigenlijk niets.

Ben ik boos?

Jep, een beetje wel. Deze maatregelen gaan volledig in tegen alle problemen die er zijn. Het houdt een hoog verbruik in stand, werkt tegen alternatieven, ondersteund nog maximaal de Russen (en andere dictatoriale twijfelachtige regimes) en is niet doeltreffend.

Dat vind ik kwalijk. Het was prima mogelijk geweest om wél maatregelen te nemen die zin hebben. Bijvoorbeeld het btw-tarief op voedsel verlagen. Er kon geen nieuwe BTW-schaal ingezet worden voor AGF, want dát was te moeilijk voor de belastingdienst. Maar wat nu als ze simpelweg die hele schaal naar 4% zouden brengen? Daar profiteert iedereen van, in vrijwel gelijke mate.

Had verder niet per se de BTW-tarieven op energie verlaagd – maar richt een systeem in dat bepaalde groepen mensen snel gecompenseerd kunnen worden door de BTW terug te krijgen op energie. In zijn geheel. Maak bijvoorbeeld tijdelijk alle minima-inkomens (of onder een bepaalde grens) “ondernemer” met een speciaal nummer. Als je ziet wat er allemaal is opgetuigd voor corona-steun, had dit ook moeten kunnen.

Maar nu? Nu profiteren “wij”, de inkomens die het makkelijk kunnen dragen het meest. Dat gaat in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. En dat is nog nét wat belangrijker dan mijn eigen portemonnee.

Fijn weekend.

Snor

De Geldsnor, kortweg "De Snor", is een blogger die zich ergens in het midden van zijn 30-ers bevindt. Getrouwd, meerdere kinderen, werkzaam in een boven-modale functie ontdekte hij in oktober van 2019 Het Begrip: Mr. Money Mustache. Nadat hij ALLES gelezen heeft wat MMM gepost heeft, kwam het idee om zelf te bloggen: wat is er in Nederland bereikbaar, in hoeverre wijkt onze positie af van de Amerikaanse mogelijkheden? En wat schetste zijn verbazing: ondanks het feit dat MMM een begrip is, een legende, 1 van de Grote Grondleggers van FIRE, was de website "Geldsnor.nl" nog beschikbaar. Deze naam is een geuzentitel, een eerbetoon zo u blieft.

5 gedachten over “Slechtste één april grap nú al bekend”

  1. Het houdt me al een paar dagen bezig. De hoge brandstofprijzen hielpen mee het hybride werken en niet onnodig aansluiten in de file van mensen om maar perse op kantoor te gaan werken te stimuleren. Goed voor het milieu en het omlaag brengen van het brandstof gebruik. De mensen met cruciale beroepen / mantelzorgers / bejaarden en zieken etc moeten vaak wel reizen voor hun werk / dierbaren / afspraken en voor hen zou ik graag zien dat de hoge brandstofprijzen voor de auto’s gecompenseerd worden.
    Iemand met en laag inkomen of uitkering maar weinig reden om in een auto te stappen zou juist ook gestimuleerd moeten worden de fiets te pakken. Toch?
    Zelf pakte ik als fulltime werkende mantelzorger ook 4-5 keer per week de fiets om 30 minuten enkele reis naar mijn moeder te gaan alleen als ik ergens naartoe ging met haar nam ik de auto. Gezond en milieuvriendelijk.
    Mensen met weinig en ook geen fiets zouden op een gunstige wijze een fiets kunnen krijgen van de overheid van mijn part een elektrische.
    Tuurlijk vind ik het ook niet leuk om bijna 60 euro voor 25 liter te betalen maar ik doe daar heel lang mee omdat ik simpelweg veel loop en fiets. Mensen die voor een boodschapje 2 km verderop de auto starten hoeven wat mij betreft niet van de belasting die door alle werkende mensen wordt bijeengebracht gesubsidieerd te worden.
    Met de gasprijzen voor de verwarming van huis en water lijkt het me dat niemand wil dat iemand in de kou zit, maar voorlichting en hulp bij isolatie is dan ook belangrijk. Zomaar 800 euro geven zal bij bepaalde groepen toch in een groot gat vallen of aan andere zaken dan bedoeld worden besteed. Hier staat de kachel normaal max op 19 graden en het grootste deel van de dag op 15 de zon verwarmt het huis en ik heb altijd een trui en een lekker dekentje klaar liggen. En sinds de oorlog heb ik het programma aangepast zodat we langzaam aan een graafje minder zijn gaan wennen. Nu dus max 18,5.
    Wat mij betreft ondersteunen we de mensen die het echt niet kunnen dragen degenen die uit angst voor een hoge rekening hun kachel uit hebben gezet en de mensen die hun baan op moesten zeggen omdat ze de benzine om er te komen niet kunnen betalen maar denken we ook dwingend mee met mensen die het lastig vinden om de juiste keuzes te maken. Het compenseren gaat wat mij betreft niet om nivellering.
    Maar wat moet een overheid met een steeds luidere roep om compensatie op heel korte termijn van een toch al getergde bevolking na twee jaar corona (voor mij was die periode louterend maar dat is niet door iedereen zo beleefd) wat zou dan wel een goede oplossing zijn. Ik kom er niet uit.

    1. Tot iemand na een gebroken been volledig afhankelijk is van de auto voor alles.
      Er gaan hier wekelijks 400km op aan ziekenhuis, fysiotherapie, apotheek, röntgen locatie, Maar man wat ben ik blij dat ik kan rijden. Dat we niet meer 4 keer per week kind a 9,50 naar de opvang moeten brengen(want geen contractverlenging), man me naar alles moet brengen en dat man de hele week tot 23 uur zit te werken omdat hij weer 5 uur mantelzorg heeft moeten doen. Nu hobbel ik met rollator(anders haal ik het niet van parkeerplaats naar binnen) naar de auto en ben 5 uur weg. Ook voor de fysio op 5 km afstand. Boodschappen bij de supermarkt 500 meter verderop(combineer ik met een langere rit).

      En dat van die schuldgevoelens over brandstof.. onze auto is met 3000 euro een rib uit ons lijf (4 jaar sparen), rijdt 1 op 19, meestal 14000km per jaar(werk opafgelegen locatie, familiebezoek).
      Leuk subsidie op electrisch rijden maar..
      Thuis lader. Even 70 euro vastrecht maandelijks erbij. Plus stroomverbruik van de auto. Rit naar familie past niet zonder bijlanden. En dan nog waren de auto’s die in aanmerking kwamen.. meer dan een jaar inkomen.

      Ik ken mensen die geld aan het klaarzetten zijn om aandelen te kopen. Zodat ze over een poos met dikke winst in de handen wrijven. Die profiteren dik van het conflict. Vinden we daar ook iets van?

      Wij sparen al sinds november geen cent..en er moeten ook nog even 4000 euro zorgkosten ophoesten.
      Ik vind het gruwelijk wat er in elk gewapend conflict gebeurd..maar op dit moment heb ik geen tijd, geld, energie en fysieke gesteldheid om iets te doen.
      Maar euhm.. iemand schuldgevoelens over olie uit het Midden-Oosten? Want wat daar van dat geld gebeurd (is).. is ook weinig geschikt.

      Overigens is electrisch rijden wat materiaal betreft en de stroom die erin moet ook niet al te best. Want zonnepanelen zijn niet al te duurzaam wat materiaalgebruik. Windmolens is slecht voor vogels en insecten. En de alternatieven daarvoor moeten juist afgeschaft.
      Geen schaap zo wit of er zit een zwart vlekje aan.

  2. Ja, Kaag valt mooi door de mand, maar je kan het ook moeilijk goed doen ….
    Toch ben ik blij om de accijnsverlaging op benzine en diesel, niet voor onszelf, vanwege leaseauto en thuiswerken, maar voor mijn zoon, die elke dag bijna 100km MOET rijden voor zijn werk en een heel gewoon salaris verdient. (1800 netto)
    Verder hoop ik dat Putin’s shit snel stopt.

  3. Ik hoor hele andere geluiden. Ik hoor bijvoorbeeld over zorgmedewerkers die de auto nodig hebben voor hun werk. En blijkbaar ken jij de arme Nederlander slecht, want er zijn er voldoende die nog een auto hebben.
    En denk je nu echt dat mensen meer gaan autorijden als de stijging van de benzineprijzen worden afgevlakt? Ik weet niet hoeveel de benzine bij jou gestegen is, maar hier is het 25-40 cent. Als je dat gaat afvlakken, gaan mensen echt niet massaal meer rijden. Als mensen meer gaan rijden, is dat vanwege einde thuiswerkadvies. Mensen willen of moeten weer naar kantoor. Daar gaat meer door gereden worden. En mensen doen weer meer dingen zoals de bioscoop. Ik ben na bijna een half jaar vandaag weer naar de bioscoop geweest.

    Wat in mijn ogen helpt, is stoppen met gezeur over Groningen. Compenseer die mensen eindelijk, gooi daar de gaskraan weer open en zorg gelijk voor minder kans op aardbevingen. Blijkbaar zijn daar methoden voor. Helaas is het Wybren van Haga die het daar over heeft, dus alle deugmensen weigeren te luisteren, maar dat is een praktische oplossing.

Reacties zijn gesloten.