Telefoonabonnement verlengen: -8,5 EUR pm

Ik geef niet zoveel om telefoons. Vanuit het werk heb ik vanaf 2011 een iPhone gehad en daardoor heb ik 3 iPhones op rij gehad: een 4S, een 5S en een SE (van model 2017). Die laatste had het vrij plotseling begeven in februari en toen heb ik een nieuwe telefoon gekocht. Een Nokia 5.4 van 199 EUR. Goede deal, tot nu toe. Al moet ik zeggen dat dit natuurlijk nog te bezien valt: mijn SE kostte in juni 2017 360 EUR en heeft het 38 maanden volgehouden en heeft bijgevolg dus 9,5 EUR per maand gekost.

De Nokia moet het dus 21 maanden volhouden om goedkoper te zijn. Ik neem nooit een telefoon bij mijn abonnement en heb dus ook altijd een sim-only abonnement. Momenteel is dit abonnement er eentje voor onbeperkt bellen & smsen (wie doet dát nog?) en 7000mb data. Kosten? 16,45 per maand.

Maar uiteraard ben ik veel kostenbewuster geworden sinds ik Mr.MoneyMustache heb ontdekt. Een verlenging van een abonnement betekent ook dat ik goed moet kijken wat ik nodig heb. Qua belminuten wist ik het al: ik haal de 100 minuten per maand nog niet eens. Dus 100 wordt het maximum.

Maar data? Ik had geen idee. Het was een missende parameter in mijn uitgebreide excelsheets. Het maakte ook niet uit, de 7000 heb ik nooit aangetikt dus tót het moment van verlengen was het niet relevant.

Bovenstaande heb ik geplot: de absolute hoeveelheden en het gemiddelde over 3 maanden. Er zijn 4 flinke uitschieters: juni 2019, september 2019, juni 2020 en november 2020. Deze trekken het gemiddelde flink omhoog.

Wat zijn de data-drivers?

De pieken komen overeen met een aantal zaken: juni 2019 was een vakbeurs in het buitenland waarbij ik veel data heb gebruikt omdat ik geen gebruik maak van onbeveiligde of slecht beveiligde hotel-wifi’s. Juni 2020 was vakantie waarbij ik simpelweg geen wifi had. En november 2020 komt enerzijds wederom door vakantie (streamen van filmpjes en muziek in een vakantiehuisje) en anderzijds door een videocall tijdens deze vakantie via mijn telefoon als hotspot.

Dit verklaart de pieken. Maar nu het standaardverbruik: waar gaat al die data aan op? De verklaring is eigenlijk eenvoudig: Spotify en Storytel. Bij Spotify heb ik een gratis account en kan ik dus niet downloaden. Bij Storytel kan ik wel downloaden maar doe ik dit niet altijd.

Hiermee is mijn dataverbruik ook simpel te beperken: stream niet meer via Spotify tijdens het autorijden en download de boeken voor Storytel ipv. te streamen.

Hiermee moet mijn gemiddelde dataverbruik royaal onder de 2000mb komen te liggen. Dus welk abonnement hoort hier bij?

Ik heb gedacht: laat ik gaan voor het allergoedkoopste. Maar dat heb ik niet gedaan. Het verschil tussen 1000mb data per maand en 2500mb was slechts 1 EUR. Ik kon dus kiezen tussen 100 minuten bellen & 1000mb voor 7 EUR per maand, of 100 minuten bellen & 2500mb voor 8 EUR per maand. Evident waar ik voor gekozen heb, want het voorkomt net dat beetje stress dat je geen data hebt tijdens bijvoorbeeld vakanties.

Er was méér om uit te kiezen, maar ik wil eigenlijk niet overstappen naar een andere provider. Ik heb er wel naar gekeken, maar je moet dan ook meenemen dat er aansluitkosten zijn bij het overstappen. In dit geval zou voor een gelijke bundel het goedkoopste abonnement via Simpel lopen. Kosten? 7.50 EUR per maand. En dan nog 20 EUR aansluitkosten, wat het geheel voor dezelfde looptijd op 8,33 EUR brengt.

Conclusie: over een paar maanden gaat mijn rekening met >50% naar beneden, behoud ik hetzelfde telefoonnummer & netwerk (waar ik geen klachten over heb) en was er geen goedkopere optie. En toch weer 100 EUR per jaar bespaard.

2 gedachten over “Telefoonabonnement verlengen: -8,5 EUR pm

  1. Dat de SE het na drie jaar heeft begeven. Ik was van plan om dit najaar een SE te kopen. De 5S heb ik sinds najaar 2014. Is tijd om te vernieuwen. Batterij loopt sneller leeg.
    Het fijne van de IPhone en Ipad is dat foto’s direct op de foto’s staan in beide apparaten. De pandemie zorgt voor minder verbruik, dus ik weet echt niet hoeveel mijn abonnement zou moeten zijn.
    Aan dat staatje heb je veel werk gehad, Chapeau.

  2. Ik heb mijn Nokia nu al meerdere jaren zonder problemen, dus ik hoop jij ook.

    Bij het bellen heb ik soms vanwege mijn werk maanden waarin ik heel veel bel (met mijn privételefoon soms ook), dus na twee keer over de minuten gegaan te zijn in een maand (en dán kost het je ineens heel veel per minuut!) heb ik nu toch maar voor unlimited belminuten gekozen. Alsnog is dat niet uur omdat ik niet veel MBs gebruik.

    Maar voor jou zou mijn advies dus zijn: merk je dat je in een bepaalde maand ineens tóch heel veel belt, let dan echt goed op je minuten en onderneem actie als je dan over de 100 minuten dreigt te gaan (bijv. minuten bijkopen of overschakelen op (meestal) bellen via whatsapp of via een andere mobiele telefoon, wat je maar wil). Ongemerkt over je minuten heel gaan kan echt aantikken, dus dat wil je in ieder geval vermijden!

Reacties zijn gesloten.