Ah – het moment was er eindelijk! Ik kreeg een mailtje van de Overheid, met de mededeling dat er een nieuwsbericht was in MijnOverheid, betreffende de gemeentelijke belastingen* en WOZ-waarde.
Nu was dit natuurlijk niet heel onverwachts: ergens in de eerste week van februari zou dit komen. Maar ik was eerder al benieuwd wat het zou gaan worden, en had een berekening gemaakt. De verwachting was dat de gemeentelijke belastingen uit zouden komen op 1699 EUR. Dit vooral door de gestegen woningwaarde, en het zou een stijging van 18% betekenen.
Hoe erg kon ik er naast zitten! De gemeentelijke belastingen zijn lager dan in 2021. Dit kent 3 oorzaken:
1. Eén hond is overleden (dus minder hondenbelasting)
2. We hebben minder containerledigingen dan het jaar er voor
3. Ons huis is minder waard geworden
Dit alles resulteert in een verlaging van 5.8%.
Oké, post voor post:
De hond is overleden, en dat scheelt 80 EUR. Helaas voor het beestje en voor ons, want ze was een lieverd. Maar dit is een feitelijke, objectieve post.
De containerledigingen dan. Ondanks fors gestegen tarieven vorig jaar is dit toch goedkoper geworden. Het aantal ledigingen is gewoon goed onder controle. Eens in de 5 weken gaat de grijze container aan de straat en eens in de ongeveer 2 maanden de groene. Dat kán nog iets beter, maar in de zomer gaat deze toch iets vaker aan de straat. We gaan er iets beter op letten in het komende jaar, maar je zult al snel met me eens zijn dat dit euro werk is: het ledigen van de containers kost gezamenlijk ongeveer 100 EUR per jaar.

Maar dan de grootste verrassing: de WOZ-waarde is gedaald. En ik weet precies waar het door komt. Vorig jaar was de WOZ-waarde initieel op 412.000 EUR gesteld. Na een bezwaar werd dit gecorrigeerd naar 372.000 EUR, in de veronderstelling dat ik toch zéker niet 472.000 EUR bedoeld kon hebben.
Maar dat bedoelde ik wél: we hebben fors verbouwd aan ons huis in 2019 en 2020 (en 2021), en de woning was dus wel degelijk meer waard. En door een hogere WOZ-waarde te hebben, konden we zonder taxatie de risico-opslag verlagen. Dat scheelde bijna 1000 EUR per jaar.
Dit is “administratief” geregeld, wat wil zeggen dat het geen gevolgen had voor de reeds verstuurde aanslag, maar wel zo in het systeem kwam te staan. En wij dus de verlaging konden incasseren bij de bank, zónder extra gemeentelijke belastingen te betalen.
Ik heb sterk het vermoeden dat onze gemeente een waardestijging van 8% heeft doorgevoerd – op de originele 412.000 EUR. Daarmee is de WOZ komen te staan op 445.000 EUR. Als dezelfde wijziging zou zijn doorgevoerd ten opzichte van de waarde van 472.000 EUR, dan was de WOZ nu 509.760 EUR. (Overigens zijn de woningprijzen in deze regio in 2020 meer dan 20% gestegen, en ook vorig jaar…)
Dit verschil (tussen 445.000 EUR en 509.760 EUR) is goed voor 85 EUR verschil in gemeentelijke belastingen. De bijna-510k EUR is echter nauwelijks voldoende om een treetje lager te komen in de risico-opslag. Het scheelt bruto slechts 128,40 EUR per jaar. Netto slechts ~70 EUR. Dit is dus een kleinere verlaging dan het verschil in gemeentelijke belastingen. Het aan laten passen zou derhalve geld kosten, zonder dat het ons iets oplevert.
Het eigen-woningforfait laat ik dan nog buiten beschouwing.
In ieder geval is de gemeentelijke rekening iets lager dan verwacht. Inflatoire druk? Toch niet hier voorlopig!
* gemeentelijke belastingen bestaan uit afvalstofheffing, hondenbelasting, onroerende zaakbelasting, rioolheffing en waterschapsbelastingen zoals de vaste watersysteemheffing gebouwd & ingezetenen en de zuiveringsheffing
Feitelijke gezien komt de verlagen dus voor het quonto van de hondenbelasting.
Als de verlaging 83.5 euro is, en de hondenbelasting 80 euro. Dan zou met een aantal ledigingen minder. De onroerendgoed belasting dus gelijk moeten zijn gebleven.
Zit ik een beetje goed.
Bij ons helaas elk jaar enkele euros omhoog…
De verlaging komt inderdaad voornamelijk door het ontbreken van “hond 2” in de aangifte. Ook het aantal ledigingen is dus iets lager. De OZB & andere lasten zijn enkele euro’s omhoog gegaan, maar dat is voornamelijk omdat er nu gerekend is met 445k EUR woningwaarde ipv. 412k EUR tov. vorig jaar. (De aanpassing naar 472.000 EUR had geen invloed op de gemeentelijke belastingen.)
Onze gemeente lijkt de kosten redelijk onder controle te hebben. Zelf zitten we een beetje aan de grens van wat mogelijk is om kosten te besparen: heel veel minder ledigingen zullen we niet voor elkaar krijgen met een groeiend gezin. En ik hoop dat Hond 1 dit jaar bij ons blijft.
Misschien een aantal ledigingen minder doordat er minder luiers zijn 🙂
Die geven jammer genoeg bij ons nogal wat afval helaas.
Nee, die luierverlaging komt pas ten goede aan dit jaar. Dwz., vorig jaar zaten er 2 van de 3 nog volledig in de luiers.
Maar die gaan sowieso niet in de container maar in de recycling.
Huisvuil is bij iedere gemeente anders, dat verbaast me soms wel. Het verschil tussen stad en dorp kan ik nog wel begrijpen. Maar ook tussen de “dorpgemeentes” zitten verschillen.
Bij ons:
– vaste betaling voor de groene, maakt niet uit hoevaak je hem aan de straat zet
– PMD afvalzakken zijn gratis (of zitten bij de vaste kosten, weet ik niet)
– grijze bak betaal je per lediging
– papier, luiers, kleding is op veel plekken binnen de gemeente gratis in bakken te gooien
– milieustraat heeft ook wat gratis afvalstromen, al het andere is 10 euro per kuub
Pmd is een hier gratis, evenals papier, luiers en kleding. Milieustraat is 15€ voor aanhanger, 7,50 voor groenafval.
Snoei afval etc. is hier bij de milieustraat ook gratis.
Een collega zei laatst dat ze in hun gemeente zelfs groot afval gewoon ophalen aan de straat. Bijzonder maar wel prettig.